aluminium met NaOH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

aluminium met NaOH

Hallo allemaal.

Ik had een vraag over een reactie van Al, water en NaOH.

Ik wou eens testen hoe agresief een natronloog oplossing was en ik deed dat met behulp van aluminiumfolie. Dit begon heel hard te bruisen en er ontstond een gat in het folie. Erg agressief goedje. Tot welke stof reageert dit Al dan? Is het NaOH alleen een katalysator ofzo waardoor ze sneller met water reageert? Of reageren de natriumionen ook mee?

Alvast bedankt! ;)

Berichten: 2.337

Re: aluminium met NaOH

Nee er gaat een licht grijze brei Al(OH)3 gevormd worden denk ik.

zeer bijtend spul hè dus nogmaals pas op!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: aluminium met NaOH

Zo, alle zinloze reacties verwijderd! Chemieforum.nl wenst op geen enkele wijze geassocieerd te worden met explosieven of andere gevaarlijk en vooral zinloos gepruts met chemicaliën!

Romualda vraagt om een reactievergelijking en geeft zelf al duidelijk aan dat hij/zij weet dat het geen fijne reactie is!


Volgens mij is onderstaande reactie de oxidatie van aluminium. Het lijkt mij dat dat plaats vind! :)

2 Al + 2 OH- + 6 H2O --> 2 Al(OH)4- + 3 H2

Berichten: 2.337

Re: aluminium met NaOH

Nu heb ik mij zitten afvragen wat de tegenionen van die Na+ zijn. Nog steeds OH-?

Ofwel zie ik een anion over het hoofd. 8-)

Berichten: 497

Re: aluminium met NaOH

aluminaat AlO2-, of Al(OH)4-

Berichten: 2.337

Re: aluminium met NaOH

Ahja bedankt, dom van mij :P

Berichten: 73

Re: aluminium met NaOH

@Jorim:

mag ik vragen wat er zinloos was aan mijn post?

Ik de *owh-zo-gevaarlijke-wikipedia-link* stond de reactievergelijking namelijk ook. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aluminium met NaOH

Met een reactievgl alleen kun je nog niet veel. Met de wikipedialink die jij gaf staat bijna een volledige handleiding. Verder hoeft de associatie niet naar het voorwerp in de link gelegd te worden bij deze reactie.

Reageer