Citroenzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 211

Citroenzuur

Als we citroenzuur willen bepalen met de potentiometrische titratie (bv bij Extran: sportdrankje) Hoe kunnen we weten dat we citroenzuur bepalen en geen andere componenten mee bepalen?? Hoe kun je dan vermijden om geen andere componenten mee te bepalen??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Citroenzuur

Dat weet je alleen zeker als citroenzuur het enige zuur in het drankje is. Als er ook andere zuren in zitten, dan bepaal je eigenlijk een totaal zuurgehalte.

Op de verpakking staat wel welke zuren er in zitten.

Berichten: 211

Re: Citroenzuur

Als er andere zuren aanwezig is, en ik wil alleen citroenzuur bepalen: hoe moet je dan bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Citroenzuur

Dan zul je naar een andere techniek moeten uitwijken.

Berichten: 211

Re: Citroenzuur

Welke technieken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Citroenzuur

Voor citroenzuur zul je HPLC moeten toepassen. Alleen op die manier krijg je het gehalte aan alleen citroenzuur.

Berichten: 211

Re: Citroenzuur

Maar we moesten citroenzuur bepalen met een potentiometrische titratie. Dus ik weet nog steeds niet hoe je die andere zuren kan verwijderen uit die staal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Citroenzuur

Is ook niet nodig, je zou een vergelijk kunnen trekken met de andere zuren in het sportdrankje en kijken welke pKa van citroenzuur een beetje vrij ligt van de anderen. Als je een beetje snapt hoe pHsprongen en een pHcurve inelkaar zitten, kom je er wel uit denk ik

Berichten: 211

Re: Citroenzuur

dus maw je kijkt voor elk zuur de pKa waarden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Citroenzuur

kun je een opsomming geven van de gedeclareerde informatie op de verpakking?

daaruit ken je met een beetje inzicht al een aardige schatting maken als je weet waar je moet zoeken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer