[scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Hallo,

Kan er mij iemand de werkwijze uitleggen hoe je zo'n vraagstuk oplost als dit hier

Koper reageert met verdund salpeterzuur volgends onderstaande (nog uit te

balanceren) reactievergelijking. Zoek eerst de redoxkoppels en schrijf de halfreacties om dan de reactievergelijking aan te vullen. Hoeveel salpeterzuur (HNO3 van 1 M) is er nodig om een koperen muntje van 5 cent (= 3,045g) op te lossen?

Cu (s) + HNO3 (aq)>> Cu(NO3)2 (aq) + NO (g) + H2O (l)

Ik wil gewoon eerst een methode hoe je aan zoiets begint

Hoe kun je eigenlek weten waarom HNO3 gaat reageren met koper en ook in de vorm van NO verschijnt, dat kun je toch niet achterhalen door de halfreactie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Schrijf eerst de halfreacties eens op (en maak dan de totaalreactievergelijking kloppend):

Cu (s) --> Cu2+ + ...

HNO3 ---> NO + ...

Of twee verbindingen met elkaar een redoxreactie aangaan, kun je heel mooi uit deze tabel halen. HNO3 is de sterkere oxidator volgens de tabel en snoept twee elektronen van Cu(s) af.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Ja maar wat ik vreemd vind is hoe je aan Cu(NO3)2 komt, dat is toch de oorspronkelijke zuurrest, hoe komt dat die niet veranderd in NO , je moet dat toch op een of andere manier in je halfreactie beschrijven maar hoe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

In Cu(NO3)2 kan het nitraat niet meer naar NO worden omgezet, omdat het Cu daar al 2+ is, dus al is geoxideerd.

Dit kun je in je halfreacties niet beschrijven; uiteindelijk heeft het nitraat in het kopernitraat niet gereageerd. Je zult dus een overmaat salpeterzuur moeten gebruiken om kopernitraat te krijgen. Dit lost zich uiteindelijk op in de totaalreactievergelijking, omdat hier rechts van de pijl nitraat (in kopernitraat) blijft staan.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

maar dan heeft t toch geen zin om beide halfreacties uit te schrijven en die dan te combineren als je toch die kopernitraat niet kunt beschrijven met halfreacties

dan klopt die stoichometrie toch niet meer?

moet je dan doen alsof die 'er niet is' en die dan nadat je de 2 halfreacties hebt gecombineerd, erbij toevoegen ?

en dan nog even verder:

als je de netto vergelijking hebt gevonden, stoichometrie enal correct

hoe bereken je dan de hoeveelheid vereiste salpeterzuur, gewoon kijken naar de molverhoudingen ?

overigens klopt de titel van mijn thread niet echt, massaprocent was een ander vraagstuk :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Waxter schreef: maar dan heeft t toch geen zin om beide halfreacties uit te schrijven en die dan te combineren als je toch die kopernitraat niet kunt beschrijven met halfreacties

dan klopt die stoichometrie toch niet meer?

moet je dan doen alsof die 'er niet is' en die dan nadat je de 2 halfreacties hebt gecombineerd, erbij toevoegen ?

en dan nog even verder:

als je de netto vergelijking hebt gevonden, stoichometrie enal correct

hoe bereken je dan de hoeveelheid vereiste salpeterzuur, gewoon kijken naar de molverhoudingen ?

overigens klopt de titel van mijn thread niet echt, massaprocent was een ander vraagstuk :oops:
Tuurlijk wel, zet je toch gewoon 2 extra nitraat-ionen in je reactievgl?

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

maar waarom mag dat

ik bedoel je kunt dat toch niet afleiden uit je halfreacties,

als het niet gegeven was, dan zou je het toch nooit weten dat er kopernitraat in je reactievergelijking

Cu (s) --> Cu2+ + ...

HNO3 ---> NO + ...

als je die combineert dan heb je toch iets zonder die kopernitraat

en dan zeg jij dat je dat gewoon mag toevoegen,

sorry maar ik snapt t echt niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Wat zou anders het tegenion kunnen worden? Water wordt nergens in die reactie gereduceerd tot hydroxide, omdat het nitraat een sterkere oxidator is, dus een ander tegenion dan nitraat heb je simpelweg niet.

Losse koper ionen bestaan gewoon niet. En tuurlijk vind je die extra nitraat-ionen niet terug in de halfreactie, maar je hebt wel zuur nodig, en dat komt nu juist van de 2 nitraationen af die combineren met koper tot kopernitraat.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

achja, herinner me het weer dat je die ionen als stof moest schrijven :)

en dus voor te zien hoeveel salpeterzuur er nodig is om een muntstuk op te lossen

hoe doe je dat

gewoon kijken naar de reactievgl en kijken naar de stoichometrie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Ik zou het gewoon in een overmaat kiepen, lost niet alle koper op? Beetje meer salpeterzuur erin.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

het is een vraagstuk dus geen experiment, dus kan niet invullen "overmaat"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Als je de totaalreactievergelijking opschrijft en ervoor zorgt dat rechts Cu(NO3) staat, dan moet er links automatisch meer salpeterzuur worden meegenomen. Immers: links en rechts moeten de aantallen NO3 gelijk zijn.

Als de reactievergelijking stoechiometrisch corect is, dan volgt uit de berekening de juiste hoeveelheid salpeterzuur. En inderdaad moet je die berekening dan doen m.b.v. de molverhoudingen.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Massaprocent berekenen dmv redox titratie

Goed, heb t ondertussen al gevonden

bedankt voor t advies allemaal

Reageer