[scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Hallo allemaal,

ik zit met het volgende:



We hebben bij het biomoleculen lab een ninhydrine reagens bereid: 0,8 g ninhydrine en 1,2 g hydridantine opgelost in 30 ml methylcellosolve en 10 ml acetaatbuffer toegevoegd.

Vervolgens hebben we 2 ml van een aminozuur + 2 ml van het ninhydrine reagens toegevoegd. Zo hebben we vier stalen (Asparaginezuur, Arginine, Leucine, Proline) + een blanco + een onbekende bereid. Hiervoor kwamen we dan bijbehorende absorbantiewaarden uit. De vraag was nu: geef de gemeten absorbantie voor de onbekende (reeds gebeurd) en bereken hieruit de concentratie aan aminozuur in je oplossing.

Hoe doe je dit laatste? :s

Grtz

D4v1d

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Kun je een beschrijving geven van hoe de stalen zijn bereid, de concentraties en de bijbehorende absorbanties?

Weet je misschien waarom je 4 verschillende aminozuren moest gebruiken?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

De aminozuren hebben telkens een concentratie van 0,1 mmol/liter.

Nadat er 2 ml aminozuur en 2 ml gebuffer ninhydrine reagens in het proefbuisje gebracht werden en de blanco geprepareerd was werden de monsers verwarmd in een kokend waterbad gedurende 15 min. Daarna hebben we ze laten afkoelen tot kamertemperatuur, 3 ml 50% ethanol toegevoegd en de extinctie afgelezen bij 540 nm.

Dit waren de resultaten:

Nummer

oplossing /Oplossing /Absorbantie (A) /Golflengte (nm)

1 /Blanco /0.000 / 540

2 /Asparaginezuur / 0.002 /540

3 /Arginine / 0.003 /540

4 /Leucine / 0.000 /540

5 /Proline /0.000 /440

6 /Onbekende / 0.020 / 540

==> vond ik al vrij rare resultaten, maar dan nog, de methode van berekening zou hetzelfde moeten blijven.

Waarom we verschillende aminozuren hebben moeten meten is wellicht ter referentie, maar dat is niet vermeld. Wel werd er gevraagd om aan de hand van de bekomen resultaten formules te geven voor de bepaling van een onbekende hoeveelheid van 1 bepaald gekend aminozuur...

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Ik weet niet wat er mis is gegaan maar de absorbanties geven aan dat of de kleurreactie is mislukt of de metingen zijn fout gedaan.

Wat was de kleur van de blanco en de monsters visueel?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Gerard schreef: Ik weet niet wat er mis is gegaan maar de absorbanties geven aan dat of de kleurreactie is mislukt of de metingen zijn fout gedaan.

Wat was de kleur van de blanco en de monsters visueel?
Lichtgeel als ik het me goed herinner... Maar dan nog zou er een formule moeten zijn die de concentraties weergeeft uitgaande van de absorbanties...

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Als de kleur lichtgeel was dan zijn er 2 opties of er zaten geen/te weinig aminozuren in je oplossing of je ninhydrine oplossing is niet goed gemaakt, duidelijk je proef is mislukt.

Voor de berekening van de concentraties werk je met de wet van lambert-beer

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

K. Ben er ondertussen wat mee beziggeweest en heb wet van lambert-beer idd gevonde:

Absorbantie = ε.c.l --> c = A/ε.l

l = dikte kuvet = 1 cm

absorbantie = 0,020 A

ε = ?

De ε zou moeten bepaald worden met een grafiek volgens mij, maar aangezien de concentraties hetzelfde zijn van elk aminozuur zal ik als ik de concentraties tegenover de absorbantie zet een rechte bekomen waar ik dus niets mee ben, ben ik juist?

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

Absorbantie = ε.c.l

Gewoon invullen voor je bekende en onbekende concentratie

bijv. A=0,100 met c = 1g/l en onbekende met A=0,050 en C = x g/l

cuvet 1 cm

0,100 = ε . 1 g/l . l

0,050 = ε . x g/l . l

Even oplossen en je heb het aantal g/l voor de onbekende

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Concentratie m.b.v absorbantie

K cava, thx gerard voor uwen tijd en uw hulp. Het heeft me goed geholpe en heb uw methode dus ook toegepast in het verslag. Thx nogmaals!

Reageer