Valentie-elektronen bij mangaan e.d. ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Valentie-elektronen bij mangaan e.d. ?

Hoi,

Ik heb morgen een examen scheikunde,

één van de onderdelen zijn de Lewis-formules.

Op zich heb ik hier geen problemen mee, maar wel bij het bepalen

van het aantal valentie-elektronen dat een atoom heeft.

Ok, bij zuurstof: 6 op de buitenste schil -> 6 valentie-elektronen.

Nou: mangaan: 2 op de buitenste schil -> 7 valentie-elektronen.

Huh?

Nou zou ik dit wel kunnen afleiden uit de groep (7de groep -> 7 valentie-elektronen)...

Moet ik dit dan zo doen, en zoja, hoe zit het dan met groep VIIIb (Fe, Co, Ni, etc.).

Ik hoop dat het een niet al te domme vraag is die ik stel.

Bij voorbaat dank,

-Ben

Berichten: 3

Re: Valentie-elektronen bij mangaan e.d. ?

Niemand?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Valentie-elektronen bij mangaan e.d. ?

Welkom op het chemieforum!

Het is zeker geen domme vraag.

Er zijn twee methodes waarmee de kolommen uit het periodiek systeem genummerd zijn. De eerste, waarbij ze romeinse cijfers gebruiken en eentje waarbij ze van 1 tot 18 tellen.

Wanneer je stelt dat het aantal valentie-electronen het aantal electronen is wat deel kan nemen aan binding met andere atomen (de definitie van valentie-electronen) dan kun je de volgende regels hanteren:

Voor de groepen 1,2 en 13 t/m 18 geeft het romeinse cijfer het aantal valentie-electronen aan.

Voor de groepen 3 t/m 12 geeft het gewone (arabische) cijfer het aantal valentie-electronen aan.

Let wel op. Dit is een zéér algemene regel (die sommige chemici misschien doet huiveren) en naarmate je verder naar beneden gaat in het periodiek systeem krijg je steeds meer uitzonderingen. Maar vermoedelijk is dit voor jou (chemlevel 3) al wel voldoende.

De oorzaken hiervan liggen in soms subtiele verschillen in de energieniveaus van de subschillen (orbitalen) van de atomen die bepalen welke electronen beschikbaar zijn voor binding en welke te diep wegliggen om nog aan binding deel te kunnen nemen.

Berichten: 3

Re: Valentie-elektronen bij mangaan e.d. ?

Heel fel bedankt, ik heb trouwens vandaag een nieuw P.S. aangeschaft, waar tevens de verschillende energieniveaus van de elektronen opstaan (kwantum), dat maakt het natuurlijk ook een stuk makkelijker, omdat ik vrees dat die uitzonderingen mij morgen niet gespaard gaan blijven.

Reageer