[scheikunde] PWS Citroenzuur titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] PWS Citroenzuur titratie

Ik heb voor mijn profielwerkstuk het onderwerp citrusfruit genomen. Een onderdeel hiervan is een titratie uitvoeren.

Ik heb verschillende citrusvruchtsappen getitreerd met NaOH (M = 0,09407), en indicator fenolftaleïne. Ook heb ik het sap met een factor 10 verdund (met een maatkolf).

Nu wil ik de pH van de sappen gaan berekenen. Hier ligt het probleem. Ik weet namelijk dat het een driewaardig zwak zuur is en dat je dus de H3O+ met de Kz zal moeten werken. Dit lukt me helaas niet.

Volgens mij is de reactie die verloopt: C6H8O7+ 3OH- --> C6H5O7- + 3H2O

Volgens mij geldt in het sinasappelsap:



C6H8O7 + H2O (evenwicht) <--> C6H7O7- + H30+

[H30+]

Kz = --------------

[C6H8O7]

Als je de pH wilt berekenen, is het dan niet zo dat je ook rekening moet houden met ander zuren in het sap?

Bijvoorbeeld:

Vers sinasappelsap:

0,69 mL NaOH gebruikt tot omslagpunt

0,09407 M NaOH

Kan iemand mij helpen om met deze gegevens de pH van het verse sinasappelsap te berekenen?

Berichten: 316

Re: [scheikunde] PWS Citroenzuur titratie

Tel eerst de minnen hierin eens:
C6H8O7 + 3OH- --> C6H5O7- + 3H2O
Je zult zien dat het dit moet zijn:

C6H8O7 + 3OH- --> C6H5O73- + 3H2O

Bovendien is NaOH een sterke base. Je weet het omslagpunt van fenolftaleïne als het goed is (anders titreer je daar niet mee), en je weet hoeveel mol NaOH je nodig had (aantal mL en M)

Hiermee moet het toch te doen zijn

Edit: sorry, mijn antwoord was niet volledig. Je moet inderdaad de invloed van de andere zuren uitschakelen. Kzou alleen niet weten hoe je dat moet doen. Weet je bijvoorbeeld hoeveel citroenzuur erin zou moeten zitten (volgens de verpakking)

Reageer