RVS , chemicalien bestendig?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

RVS , chemicalien bestendig?

In hoeverre mate is roestvrijstaal chemicalien bestendig? De meest aggressieve stoffen die ik zal hebben is salpeterzuur en kaliumpermanganaat. het gaat hier om een aanrecht met RVS spoelbak.

EDIT: Sorry dat ik in dit evrkeerde forum heb gepost. ik dacht dat dit gewoon 'algemeen' was en geen biochemie.

Berichten: 111

Re: RVS , chemicalien bestendig?

'meest agresieve' is een benaming die je pas kan toedelen als je weet wat wel en wat niet reageert met RVS.

Zo laat koper en ijzerchloride hele mooie vlekken achter, terwijl 10% zwavelzuur weinig doet.

Het type RVS maakt ook enorm uit.

Berichten: 840

Re: RVS , chemicalien bestendig?

ik heb dit meest agressieve erbij gezet als aanduiding wat mijn sterkste oxidatoren zullen zijn. En volgens mij is RVS vrij goed bestendig tegen veel stoffen door het inerte chroomoxide laagje , maar dit weet ik niet zeker.

Berichten: 3.145

Re: RVS , chemicalien bestendig?

Salpeterzuur zal het snel aantasten, een niet-zure oplossing van kaliumpermanganaat valt wel mee. De vlekken die je daar van krijgt kun je met een licht zure sulfiet-oplossing wel weer wegkrijgen.

Als je werkt met salpeterzuur (of andere corrosieve stoffen), gebruik dan een plavuis-tegel als onderlegger om evt. spatten op te vangen. Deze tegels zijn mooi stevig, niet te dik en behoorlijk bestendig. Je RVS blijft dan tenminste mooi.

Berichten: 1.379

Re: RVS , chemicalien bestendig?

Roestvast staal is met meest bestendig in een matig oxyderend milieu. Liefst zonder de aanwezigheid van chlorideionen. Maar..., chemicalien als geconcentreerd salpeterzuur mogen al jaren niet meer via het riool worden afgevoerd!

RVS kan onder sterk oxydatieve omstandigheiden wel transpassief oplossen. Maar ik denk niet dat in een spoelbak deze situatie zich zal voordoen. Pas wel op voor langdurige kontakten. Ik heb wel ernstige pitting gezien in een NaClO oplossing. Daarin krijg je actieve zuurstof, in combinatie met Cl- ionen. Zoek eens op internet naar de begrippen passivity en transpassivity.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 840

Re: RVS , chemicalien bestendig?

Wie spoelt er dan geconcentreerd salpeterzuur door? Zelfs een debiel zou het nog verdunnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: RVS , chemicalien bestendig?

het stomme is dat juist zeer geconcentreert zwavel en salperterzuur nog wel mee vallen. alleen zoutzuur en koningszuur zijn echt funest voor je instalatie

in de levensmiddelenwereld wordt er CIP gereinigd met NaOH en H2SO4 oplossingen en natuurlijk schoon water als voor of naspoel water.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: RVS , chemicalien bestendig?

ArcherBarry schreef: het stomme is dat juist zeer geconcentreert zwavel en salperterzuur nog wel mee vallen. alleen zoutzuur en koningszuur zijn echt funest voor je instalatie

in de levensmiddelenwereld wordt er CIP gereinigd met NaOH en H2SO4 oplossingen en natuurlijk schoon water als voor of naspoel water.
Chloor (en andere halogenen) vormen nogal vlug complexen. Zoutzuur op zichzelf is daar al goed in. Koningswater, waar naast zoutzuur ook nog een beetje oxidator als salpeterzuur inzit, is om die reden zelfs in staat goud op te lossen.

Reageer