Verstalen van koperen plaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Verstalen van koperen plaat

Hallo,

Als hobby heb ik het etsen van tekeningen aangebracht op een koperen plaat,waarna deze dan ingeinkt en afgedrukt wordt op papier.

Ik had een vraag i.v.m.de reactie van sommige drukinkten op koperen plaat.

Er treed nl.een verkleuring op door oxidatie(vrnl.witten en gelen).

Mijn vraag is :Kan er door middel van een of andere techniek een isolerend laagje aangebracht worden die de oxidatie tegengaat(verstalen?)en is dit eventueel zelf uit te voeren?

Indien iemand een antwoord of inlichtingen heeft op deze vraag hoor ik dat graag.

(Het liefst houden wij het veilig en millieuvriendelijk)

Met vriendelijke groet

berre en collega's

Berichten: 1.379

Re: Verstalen van koperen plaat

Berren maakt dus koper-etsen. Als je koper bedekt met een paraffinelaag; een tekening daarin maakt met een kraspen, het geheel etst met een ijzertrichlorideoplossing en daarna de paraffinelaag verwijdert, is je tekening in de groeven op de koperen plaat te zien.

Als het etsproces onvolledig verloopt en het koper slechts tot het eenwaardige koper Cu(I) wordt geoxydeerd kan er in de groeven het onoplosbare CuCl ontstaan. Dat kan in kleur varieren van wit tot geel.

Ik weet echter niet welke problemen Berren hierbij ondervindt. Komt het witte CuCl mee bij het afdrukken op papier? Of nemen de groeven onvoldoende inkt op?

De oorzaak van dit wit-etsen kan zitten in de samenstelling van de etsoplossing, de temperatuur en/of de tijdsduur.

De enige oplossing lijkt mij het maken van nieuwe etsvloeistof en vervolgens het precies navolgen van een goed werkvoorschrift.

Een eenvoudiger proces is het etsen van een zinkplaat met behulp van zwavelzuur. Dat wordt op sommige scholen wel gedaan. Maar misschien bereik je met een zink-ets minder fraaie resultaten. Wie heeft er ervaring mee?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 9

Re: Verstalen van koperen plaat

Goede avond,

Bedankt voor uw reactie op mijn eerste vraag,maar ik had graag nog een vraagje gesteld:Bestaat azijn(azijnzuur?) ook in een of andere poedervorm en zo ja,is dit in de handel verkrijgbaar? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verstalen van koperen plaat

Nee, puur azijnzuur is een vloeistof.

Reageer