[scheikunde] pH bij elektroforesescheiding HSA/Hb-opl.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

[scheikunde] pH bij elektroforesescheiding HSA/Hb-opl.

Gegeven is dat ik (zogenaamd) een oplossing heb van human serum albumine (HSA) en hemoglobine (Hb). Dit mengsel van eiwitten zou ik bij een bepaalde pH moeten kunnen scheiden d.m.v. een simpele elektroforese.

Wat ik heb opgezocht:

HSA: pI = 4,8

Hb: pI = 7

Bij bijv. pH = 7 zou je HSA en Hb van elkaar kunnen scheiden. Mijn redenering:

Bij pH = 7 is de pI van HSA < pH: HSA is dan voornamelijk negatief geladen en zal zich derhalve voornamelijk bij de +-pool bevinden.

Bij pH = 7 is Hb min of meer neutraal (evenveel +- als --lading) en zal zich daarom niet verplaatsen bij elektroforese.

Mijn vraag: klopt mijn redenering?

N.B.: Eventueel zou je volgens mij ook een pH kunnen kiezen precies tussen 4,8 en 7 in, bijv. 5,9. HSA zou zich dan bewegen richting positieve pool (pI is nog steeds < pH) en het Hb zou zich dan moeten bewegen richting negatieve pool (pI van Hb > pH: Hb is dan positief geladen).

Kloppen mijn redeneringen?

Re: [scheikunde] pH bij elektroforesescheiding HSA/Hb-opl.

Gezien de vraagstelling vermoed ik dat isoelektrofocussing wordt gezocht

Lees het volgende document meer eens door

http://www4.gelifesciences.com/applic/upp0...le/iefproto.pdf

en als je meer zoekt zoek eens verder op de site er staat heel veel informatie op

http://www4.gelifesciences.com/aptrix/upp0...iterature_intro

Berichten: 89

Re: [scheikunde] pH bij elektroforesescheiding HSA/Hb-opl.

Bedankt voor de links, ik zal deze zeker even doornemen als ik tijd heb. Wist zelf niet dat het om isoelektrofocussing zou kunnen gaan, maar we hoeven deze techniek op dit moment nog niet goed te kennen. We moeten daarentegen op dit moment wel in staat zijn om in het kort aan te geven en te beredeneren hoe een bepaald aminozuur of eiwit zal migreren bij elektroforese (bij een bepaalde pH) en dit was een voorbeeldvraag. De elektroforesetheorie krijgen we binnenkort heel uitgebreid behandeld.

Reageer