Koperhydroxide indampen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

Koperhydroxide indampen

Ik heb onlangs enkele potten kopersulfaat in de kast gevonden, die had ik er 3 maanden geleden gelegd, en er hebben zich mooie kristallen gevormd.

De rest van de kopersulfaat was ik niets mee, dus ik heb alles maar in 1 potje opgelost en dan laten reageren met NaOH.

Nu heb ik heel veel blauwe blubber (Cu(OH)2-neerlag) en ik wil daar nu poeder van maken. Ik denk er dus aan om (na een paar keer spoelen) het gewoon te verhitten tot het water verdampt is en eventueel het koperhydroxide ontbonden is. Dan bekom ik Cu(OH)2-poeder en/of CuO, niet dat ik het speciaal nodig heb, maar het is gemakkelijker op te slaan dan zo'n potje met blauw blubber

Voor ik het vanavond na het leren ga uitdampen, stel ik nog enkele vraagjes om zeker te zijn.

1) Moet ik het best buiten doen? Ik denk dat er alleen waterdamp uit zal komen.

2) Is het, als ik het binnen doe, een goed plan om het op een radiator te zetten. De radiator blijft onder 100°C dus meer kans dat het koperhydroxide niet ontbindt.

Lijkt me ook veiliger, want dan kookt het niet, dus dan kan er ook niets spetteren.

Het was gewoon om nog eens te informeren, liever dan dat ik straks een walm smurrie in mijn gezicht krijg.

Bedankt

Jorn

Berichten: 497

Re: Koperhydroxide indampen

Je koperhydroxide ontleedt in ieder geval.

Daar kun je weinig tegen doen.

Zelfs geringe verhitting in waterig milieu doet het ontleden in water en koperoxide.

Dit droog te dampen (lijkt me correcter dan indampen, want de stof is niet opgelost) moet niet een moeilijke opgave zijn.

Als je ongeduldig bent, zet je er een brander onder, anders zet je het op de verwarming (met een kapje om tegen stof te beschermen, maar water eruit te kunnen laten).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koperhydroxide indampen

hoewel het stom klinkt werkt afdekken met een papieren keukendoekje vaak nog het beste om als anti stof doekje te werken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 107

Re: Koperhydroxide indampen

Ik heb een klein beetje Cu(OH)2 in een theelichtje (vond niets beter voor zo'n kleine schaal) met water gedaan, dan verhit en heeft zich overal zwarte neerslag gevormd, ik vermoed dat dat CuO is. Het ging nogal traag maar dat was omdat het niet zo warm was.

Dus als ik de pot met Cu(OH)2 aan de kook breng, zal het redelijk snel 1 hoop koperoxide worden. Dat kan ik dan gemakkelijk filteren (in tegenstelling tot koperhydroxide).

1 probleem: Ik heb wel een elektrische kookplaat ter beschikking, maar ik weet niet goed wat ik moet kiezen als inerte/hittebestendige pot. Een jampot is wel inert, maar zal volgens mij barsten. Misschien weten jullie wat er in en rond het huis geschikt is.

Jorn

Berichten: 3.145

Re: Koperhydroxide indampen

Koop het goedkoopste (en kleinste) steelpannetje wat je kunt vinden met een teflon anti-aanbaklaag, die krasbestendig is. Als je daar voorzichtig mee omgaat (niet krassen dus), dan kun je die heel goed gebruiken voor indampen van allerlei vloeistoffen, zelfs als die tamelijk zuur zijn. Zodra je echter krassen hebt in die teflonlaag, dan is het uit met de pret.

Ik weet iemand op sciencemadness die op deze manier zelfs KHF2 heeft zitten maken uit 36% HF en K2CO3 :P . Niet dat je dit thuis zou moeten proberen, maar het geeft wel aan hoe bruikbaar zo'n pannetje met teflonlaag is.

Berichten: 107

Re: Koperhydroxide indampen

Echt 'goed' ontleden doet het niet. Ik heb kokend water bij een klein beetje koperhydroxide gegoten, en het gaf niet veel.

Ofwel ontbindt het enkel vanaf 100°C (door doorkoken bijvoorbeeld) en helpt het warme water niets als het bijvoorbeeld afgekoeld is tot 95°C, wat al snel is gebeurd.

Ofwel is het normaal dat het zo traag gaat :P

Ofwel is er iets mis met mijn koperhydroxide.

Op internet vond ik gisteren avond het volgende:

"Continue to heat until the copper hydroxide is converted to copper oxide, CuO. You will know that this has happened when the precipitate has changed to a black solid. If this has not happened after 10 minutes of heating, add approximately 20mL additional sodium hydroxide solution and continue to heat."

Dus volgens dat bestand zou een rest aan kopersulfaat de oorzaak zijn voor het niet-onbinden. Maar ik heb mijn koperhydroxide verschillende keren gespoeld, en het afgefilterde water was kleurloos. Tenzij koperhydroxide de leuke neiging heeft om kopersulfaat vast te houden in zijn structuur, denk ik dat er niet meteen reden toe is om nogmaals NaOH toe te voegen.

De koperhydroxide gaat nu voor 5 weken in de vergeetkast. Het is compact genoeg voor me, en dat was de bedoeling. Eerst dacht ik dat het goed zou zijn om elke avond na het studeren (na 21u) wat te prutsen en laten reageren als ontspanning. Maar het houdt me de rest van de dag ook bezig, niet goed dus :P

Ik kan maar op 1 ding tegelijk 'freaken', dat zouden dus beter de vakken zijn waarvan ik examen heb. Dus als ik tijdens de komende 5 weken nog kom posten, jaag me dan maar snel weg :P

Tot binnen 5 weken,

Jorn

Berichten: 497

Re: Koperhydroxide indampen

In tegenstelling wat je op de middelbare school onder de titel neerslagreacties leert, leidt het samenvoegen van een kopersulfaatoplossing en een natriumhydroxideoplossing niet tot een neerslag van koperhydroxide.

De werkelijkheid is dat er eerst een basisch kopersulfaat ontstaat, omdat het zure Cu(H2O)62+-complex met hydroxideionen reageert tot CuOH(H2O)5+.

Wat er aanvankelijk neerslaat is [CuOH(H2O)5]2SO4.

Bij verhitten zal een deel van deze substantie sulfaationen afstaan, koperhydroxide en vervolgens koperoxide vormend, de rest zal weer als kopersulfaat in oplossing gaan, mits er geen overmaat hydroxide is bijgevoegd.

Verhitten heeft dus alleen zin als je een redelijke overmaat hydroxide hebt.

Berichten: 364

Re: Koperhydroxide indampen

als je het maar hard genoeg verhit zal er volgens mij sowieso CuO overblijven

Berichten: 3.145

Re: Koperhydroxide indampen

Niet als er in het neerslag ook al veel Na+ ionen en sulfaat ionen zijn ingekapseld. Die krijg je er met verhitten niet uit. Eigenlijk is het maken van zuivere chemicalien middels neerslag reacties heel moeilijk, vanwege coprecipitatie van andere ionen, die ook in de oplossing zitten.

Berichten: 1.379

Re: Koperhydroxide indampen

Ja, daarom moet je zoveel als mogelijk is gebruik maken van vluchtige stoffen die na verhitting helemaal kunnen verdwijnen. Ik denk daarbij aan nitraationen, ammoniumionen, waterstofperoxyde als oxydator en hydrazinehydraat als reductiemiddel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer