Superkritische vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 120

Superkritische vloeistof

Voor het extraheren van heel wat stoffen wordt blijkbaar gebruik gemaakt van een superkritische vloeistof. Ondertussen week ik dat dit betekent dat een vloeistof of een gas verwarmd wordt bij een bepaalde temperatuur en onder een bepaald druk wordt gezet. Hierbij ontstaat dan de superkritische vloeistof, waarbij de vloeistoffase en de gasfase niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Nu vraag ik me af als welke fase deze superkritische vloeistof aanwezig is. Is dit als een gas of als een vloeistof? Maar in dit geval zijn de fases toch wel van elkaar te onderscheiden? Bestaat er misschien een fase tussen een gas en een vloeistof? Ik heb nogal moeite met het visualiseren van dit begrip. :)

Berichten: 552

Re: Superkritische vloeistof

de superkritische vloeistof is een fase op zich. De eigenschappen liggen ergens tussen deze van de zuivere vloeistof en het zuivere gas.

De superkritische vloeistof wordt als volgt bekomen:

Men warmt een vloeistof op in een gesloten container (waardoor deze niet kan koken) waardoor de dampdruk geleidelijk aan toeneemt. Aangezien de damp niet kan expanderen in de atmosfeer (gesloten container) zal deze expanderen in de vloeistof, waardoor de dichtheid van de vloeistof afneemt, en deze van het gas toeneemt. Op een bepaald punt zijn deze dichtheden gelijk en is een nieuwe fase ontstaan: de superkritische vloeistof

Re: Superkritische vloeistof

en een video je ziet de twee fasen verdwijnen.

http://www.chem.leeds.ac.uk/People/CMR/criticalvid.html

de bijbehorende navigatiepagina voor meer uitleg

http://www.chem.leeds.ac.uk/People/CMR/nav.html

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Superkritische vloeistof

Ik heb nogal moeite met de uitdrukking "expanderen in de vloeistof" van Don Carbazone.

Als je in een gesloten vat een hoeveelheid vloeistof met bijbehorende damp verhit, dan zal normaal gesproken steeds meer van de vloeistof verdampen. Dat betekent dus dat er steeds meer in de gasfase, en steeds minder in de vloeibare fase is. Alleen blijft door het gesloten vat de druk van de gasfase almaar toenemen.

Als bij dit proces een superkritische vloeistof ontstaat betekent dat eigenlijk dat de dichtheid van de gasfase gelijk geworden is aan die van de vloeistoffase bij dezelfde temperatuur. En datzelfde geldt voor alle andere eigenschappen van de twee. De verdampingswarmte bij die omstandigheden is bijvoorbeeld nul geworden. Je kunt daarom helemaal niet meer spreken van een vloeistof of een gas. De fase die ontstaat zit inderdaad ruwweg tussen vloeistof en gas in.

Reageer