Kauwgom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kauwgom

Heej allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk zijn wij bezig met kauwgom. Mensen eten kauwgom om lekker lang van een snoepje te kunnen genieten zonder zich schuldig te voelen, om een frisse adem te krijgen of om bellen te blazen. In kauwgom zitten allerlei stoffen die in de natuur niet verteren zoals rubber. Daardoor is het ook zo goed als kauwgom: je kan er lang op kauwen.

Maar de mensen die kauwgom eten spugen dat ook weer uit op straat (spum). Die spum is lelijk en kost elk jaar bakken met geld om het van de straat te krijgen. Als het eenmaal van de straat is kan je bijna opnieuw beginnen want dan ligt het er weer.

Daarom zoeken wij met ons pws een letterlijke oplossing voor kauwgom. Kauwgom die je wel lang kan kauwen, maar die na verloop van tijd verteert. In je mond of op straat.

Er is al een kauwgom gevonden die niet plakt: clean gum. Maar daar is zo weinig informatie over te vinden dat we daar niet verder op in willen gaan.

Ook is er een kauwgom gevonden die oplost zoals wij willen. Die wordt gemaakt van melkzuurpolymeren. Wij zouden die kauwgom ook graag gaan maken en gaan testen. Maar de vraag is nu: hoe komen wij aan melkzuur en vervolgens dmv een practicum aan melkzuurpolymeren? Of rechtstreeks aan melkzuurpolymeren? :oops:

Wij hopen dat jullie ons verder kunnen helpen!

Groetjes Willeke en Rineke

Berichten: 73

Re: Kauwgom

Vraag je TOA...

Berichten: 3

Re: Kauwgom

Die zegt dat we het zelf maar moeten uitzoeken, daarom hier de vraag. Ook nog een vraag: Enig idee hoe je kauwgom kan oplossen of welke stof je in kauwgom kan doen zodat het oplost?

Berichten: 552

Re: Kauwgom

Kauwgom is een rubber. De reden dat rubbers niet oplossen is dat ze vernet zijn (lees: gevulkaniseerd). Dat verklaart dan ook de hoogelastische, temperatuursbestendige eigenschappen van rubber.

Vulkanisatie van de rubber treedt op NA de eigenlijke synthese van het (thermoplastische) prepolymeer. Thermoplasten zijn wel oplosbaar. Misschien kan je jouw kauwgum maken op basis van niet-gevulkaniseerd rubber?

Re: Kauwgom

Een publicatie met een synthese maar of die haalbaar is op school, ik heb mijn twijfels

http://www.fibtex.lodz.pl/43_17_66.pdf

en een document met producenten die je kunt benaderen voor een proefmonster en informatie

http://www.kunststofonline.nl/document_dow...ield=pdf&id=177

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kauwgom

grote invloed op het blaasvermogen hebben de toegevoegde emulgatoren.

het precize weet ik er niet van maar ik vermoed dat gedestileerde monosachariden er geschik voor zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 677

Re: Kauwgom

Polymelkzuur kan nooit iets geven dat op kauwgom lijkt.

Kauwgom is een rubber, en om een rubber te hebben moeten er twee voorwaarden vervuld zijn:

1. De glastransitietemperatuur moet (ver) beneden kamertemperatuur liggen. Dit is enkel het geval bij zeer apolaire ketens, zoals bij polyisopreen (natuurrubber), polybutadieen en dergelkijke.

2. De ketens moeten gecrosslinkt worden met vulkanisatie of iets dergelijks.

Ik vreed dat dit een opdracht is die ver boven het secundaire niveau uitstijgt.

Berichten: 3

Re: Kauwgom

Allemaal super bedankt voor jullie reacties! Ik ga kijken wat we ermee kunnen..

Wij zijn er inderdaad ook achter gekomen dat het wat moeilijker is dan we dachten, maar de hoop opgeven doen we niet..

Het resultaat is niet het doel, maar de reis op weg naar het resultaat :oops:

Reageer