warmtegevoelig papier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

warmtegevoelig papier

hallo

ik had nlangs een cd'tje vast dat verkleurt wanneer je het vastneemt met je handen. het is een bruin doosje en als je het vastneemt wordt het wit en komen er tekeningen te voorschijn

nu zou ik zo iets willen doen met het maken van ons geboortekaartje

kan je papier zo maken dat het verkleurt telkens je het vastpakt?

wie kan mij hier bij helpen?

alvast bedankt

Karin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: warmtegevoelig papier

Ik denk dat dit lastig is zelf te maken. Ik kan zelf niet vinden hoe het precies werkt (tenminste niet welke stoffen je hiervoor kunt gebruiken) maar ik denk dat het een kwestie is van oplossen van ondoorzichtige kristallen bij verwarming.

Waarschijnlijk zou je er goed aan doen eens te rade te gaan bij een bedrijf dat bijvoorbeeld mokken maakt op bestelling waar je een foto op laat drukken die verschijnt zodra je er hete vloeistof in giet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmtegevoelig papier

Je moet inderdaad niet naar het papier kijken, maar naar de bedrukking. Je moet dus de drukkerij vragen of ze temperatuurgevoelige drukinkt hebben of zo.

Mijn zoon heeft een zwart bad-eendje dat als het warm wordt heel lief oranje kleurt. En we hadden eerder ook een dolfijn die van heel donker naar heel lichtblauw verkleurde.

Berichten: 173

Re: warmtegevoelig papier

Ik ben het eens met de bovengenoemde antwoorden. ik denk ook dat het mogelijk moet kunnen zijn dergelijk papier te bestellen en dan zelf met 'speciale' inkt daar iets op de schrijven wat zichtbaar wordt als het papier warmer wordt.

er zijn trouwens veel bedrijven en instelling die deze techniek als reclame methode gebruiken. ik weet niet of iemand zich nog de kaarten kon herinneren die verkleurde in de kleur van jou emoties (rood=energie rijk enz) deze maken ook gebruik van de hoeveelheid vocht en warmte die je hand afgeeft.

chemisch gezien zijn er natuurlijk veel stoffen die veranderen van structurr zelf bij relatief lage temperaturen. men kan ook denken aan polymeren die van de glas (kristal structuur) naar de rubber (amorfe structuur) gaat (dit hangt natuurlijk samen met de glasovergangs temperatuur Tg). amorfe materialen zijn vaak doorzichtiger dan kristal structuren. dit kan komen door de dikheid (niet dichtheid) van de structuur.

Reageer