water en apolaire vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

water en apolaire vloeistof

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met een project waarin ik water met een kleurstof en een apolaire kleurloze vloeistof door een doorzichtig slangetje wil gaan pompen. De bedoeling is dat ik hiermee patronen wil gaan laten zien. Het is van belang dat de vloeistoffen niet met elkaar mengen, vandaar dat ik op zoek ben naar een apolaire vloeistof, die immers de eigenschap heeft niet met water te mengen. Dit slangetje komt uit in een vat, waarna de ene vloeistof op de andere zal gaan drijven, dit maakt het voor me makkelijk de vloeistoffen te recyclen en een gesloten kringloop te creëren.

Vloeistoffen waar ik aan zit te denken zijn olien, zoals sla-olie of iets dergelijks. Deze zijn niet schadelijk en niet licht ontvlambaar, iets wat voor mijn project van belang is, aangezien het om een project gaat wat in het openbaar gebruikt kan gaan worden. Het enige nadeel is de viscositeit van bijvoorbeeld sla-olie of zonnebloemolie. Zo kost het als ik het goed heb meer moeite en vermogen (voor een pomp) om deze stof te pompen. Een stof als wasbenzine is ook apolair, kleurloos én heeft een lage viscositeit. Het nadeel hiervan is de licht ontvlambaarheid.

Lampenolie lijkt me een bijna ideale stof, omdat het niet makkelijke verdampt, en de ontvlambaarheid redelijk meevalt. Is er misschien de mogelijkheid de ontvlambaarheid van bijvoorbeeld lampenolie te verlagen?

Mijn vraag aan jullie is nu dan ook: weet iemand een oplossing voor mijn probleem. Een niet ontvlambare, niet schadelijke, apolaire vloeistof met een lage viscositeit.

Ik hoop van harte dat iemand mij kan helpen :)

Groeten,

Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: water en apolaire vloeistof

moet je bij kamertemperatuur werken?

een kleine verhoging verlaagt de viscositeit al flink van vloeistoffen.

wat misschien ook kan werken is om een bak te vullen met gekoelde (10oC) swaar je dan in werkt met het deel waar brandgevaar is. geen zuurstof, geen brandgevaar.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: water en apolaire vloeistof

Dieselolie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: water en apolaire vloeistof

Volgens mij is de ontvlambaarheid van lampenolie in jouw opstelling geen enkel probleem. Je kunt een plasje lampenolie bij kamertemperatuur niet zo maar in de fik steken (zonder lont of verstuiven). Het brandgevaar is dan dus te verwaarlozen

Berichten: 7

Re: water en apolaire vloeistof

Bedankt voor de reacties! :)

Mijn toepassing is bedoeld bij kamertemperatuur inderdaad. Wat betreft de brandbaarheid: Het liefst zou ik geen ontvlambare vloeistof gebruiken. Weet alleen niet of dat mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: water en apolaire vloeistof

Er zijn wel niet-brandbare vloeistoffen die niet met water mengen:

Gechloreerde oplosmiddelen: dichloormethaan, chloroform, tetra. Deze hebben een grotere dichtheid dan water, maar een nadeel is dat ze vluchtig zijn en (erg) slecht voor de gezondheid. Hiernaast kunnen deze oplosmiddelen plastic/rubber aantasten.

Perfluoroalkanen: Bijvoorbeeld perfluorohexaan (FC-72). Dit is ook onbrandbaar en mengt ook niet met water. Hiernaast is het redelijk onschadelijk voor de gezondheid. Een nadeel is wel dat het vrij vluchtig is en dat het duur is (0.5 - 1 euro/mL). Je kunt er als particulier waarschijnlijk ook niet gemakkelijk aankomen.

Ik zou in jouw geval toch gaan voor de lampenolie. Goedkoop, gemakkelijk, niet vluchtig en ook nog eens in verschillende kleuren verkrijgbaar. Over brandgevaar hoef je je geen zorgen te maken onder jouw omstandigheden, het vlampunt licht een stuk boven kamertemperatuur.

Probeer maar eens een schaaltje lampenolie in de brand te steken. Je zult zien dat dit niet lukt met lucifers of een aansteker. Om het in de fik te krijgen zul je het eerst flink moeten verhitten met een gasbrander of zo.

Vuurspuwers gebruiken ook lampenolie. Het vliegt alleen in de fik wanneer het wordt verstuift terwijl de lampenolie die in de mond achterblijft geen vlam vat.

succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: water en apolaire vloeistof

Vroeger...... Waren er ook nog goedkope en behoorlijk inerte CFKs. Gebruik van deze stoffen is nu verboden in verband met hun effect op de ozonlaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: water en apolaire vloeistof

Volgens mij is het vlampunt van lampenolie veel lager dan dieselolie... en vergelijkbaar met die van petroleum. Je kunt dan veel beter diesel gebruiken, vlampunt van boven de 55 graden C.

Berichten: 7

Re: water en apolaire vloeistof

En weer bedankt voor de snelle en informatieve reacties. Ik denk inderdaad dat lampenolie de beste en goedkoopste oplossing zal gaan worden. Mocht iemand nog een ander goed idee krijgen, dan hoor ik het natuurlijk graag!

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: water en apolaire vloeistof

Siliconenolie, een wat duurdere component, maar inert en niet mengbaar met water.

Reageer