Chemoluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Chemoluminescentie

ik ben bezig met mijn PWS en ik moet een stuk schrijven over Cemoluminescentie. wat ik vooral wil weten is waarom en hoe het nou eigenlijk licht gaat geven. nu heb ik al bijna alles gevonden wat ik zocht, alleen klein deeltje kon ik niet vinden. ik heb bijvoorbeeld C2O4

dat ziet er zo uit.

O---C---O

I.....I

O---C---O

(in de structuurformule moeten de puntjes wel weggedacht worden)

dit valt al snel uit elkaar tot 2 CO2. bij deze stap komt energie vrij dat word opgenomen door een andere stof. wat ik nog niet snap is: hoe komt er bij deze reactie energie vrij, en hoe word dit overgebracht naar het andere stofje.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Chemoluminescentie

Bij het uit elkaar vallen komt een foton vrij met een bepaalde golflengte die je bv in de vorm van licht kunt zien. Het is dus niet tastbaar en wordt vaak met hv weergegeven. Zoek ook eens op luminol ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 6

Re: Chemoluminescentie

wat je zecht, klopt volgens mij wel, maar nu weet ik nog steeds niet wat er nou precies gebeurd als ik C2O4 uit elkaar laat vallen tot 2 CO2. het enige wat ik kon vinden is "hier komt energie bij vrij". er wordt alleen nooit gezecht hoe het vrij komt, en hoe het dan opgenomen word door de volgende stof, die dan eventueel (licht) fotonen uit gaat zenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemoluminescentie

Nou, er komt een foton vrij, dit is in wezen een energiepakketje, het maakt verder niet uit of je die kunt zien of niet, want de golflengte van dat foton kan in het UVgebied liggen. Als dit foton weer botst met een ander molecuul, kan dit deze energie weer opnenem, eventueel tot iets anders reageren, en een nieuw foton afgeven, dit keer een met misschien wel een zichtbare golflengte

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemoluminescentie

Mijn interpretatie:

Hoe het vrij komt: als foton.

En dat foton wordt dus niet opgenomen door een volgende stof.

Het begrijpen waarom bij specfiek deze reactie energie vrij komt als foton is niet makkelijk. Een foton wordt vaak uitgezonden als een molecuul van een "onstabiele" toestand in een "stabiele" toestand overgaat door de "verplaatsing" van een elektron. Dit heeft te maken met kwantummechanica....

Blijkbaar komen de CO2 moleculen hier dus vaak van elkaar los in een onstabiele toestand, waarin later nog een elektron moet worden verplaatst. Misschien dat je daar al eerder verwijzingen naar hebt gevonden?

Berichten: 6

Re: Chemoluminescentie

hoe de andere stof de energie opneemt snap ik nu. wat ik helaas nog steeds niet snap is hoe/waarom komt er energie vrij bij die reactie (bij het uitelkaarvallen van C2O4)? heeft het misschien iets te maken met dat er 2 bindingen "verplaatst" worden?

ik had trouwens de structuurformule verkeerd getypt hij moet zo zijn:

O---C==O

I.....I

O---C==O

alvast bedankt

Berichten: 25

Re: Chemoluminescentie

heeft dit niet te maken met de bindingsenergie tussen O-O, C-C en C-O

je gaat naar een stabielere toestand, lagere energie-inhoud

de overige energie komt "vrije"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemoluminescentie

Tussen de zuurstoffen is geen binding, misschien als je voor het oxaalzuur eens C2O42- begon te typen?

Reageer