ethanol 96%

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

ethanol 96%

Willecht een heel belachelijke vraag, maar als je het solvent ethanol 96% hebt, bestaat dit solvent dan uit 96% zuivere ethanol + 4 % water?

groetjes

Stef.

Berichten: 552

Re: ethanol 96%

Hoogst waarschijnlijk wel he ;) Dus op 100 ml oplossing heb je 96 ml ethanol en 4 ml water

Berichten: 774

Re: ethanol 96%

Extra aanvulling: er is ook een klein verschil tussen massa en volume percentage.

Berichten: 29

Re: ethanol 96%

Daar ben ik niet zo zeker van bij ons op school is de 96% ethanol aangevuld met 4%ether..

Berichten: 915

Re: ethanol 96%

Dat denk ik niet, jouw school zal de ethanol die gerecupereerd wordt, zelf proberen te zuiveren (of laten zuiveren) door destillatie. Dan kan je geen hogere zuiverheid krijgen dan ongeveer 96% ethanol+ water (azeotropie). De ether wordt er bij gedaan om het geheel te denatureren, kwestie van geen belastingen te moeten betalen op "zuivere" ethanol.

Berichten: 29

Re: ethanol 96%

Dit zijn aangekochte flessen dus ik denk niet dat het zelf gerecupereerd is..

Re: ethanol 96%

Het etiket is leidend, als er op staat 96% ethanol dan zit er niets anders in dan ethanol en water.

Als er 4% ether in zit dan zal het vermeld worden eventueel kom je genatureerde alcohol als vermelding tegen dan is het ongeschikt voor menselijke consumptie en bvedoeld voor schoonmaak doeleinden ed. en niet echt als reagens.

Reageer