Coaguleren van colloïdale neerslagen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Coaguleren van collo

Dag medechemisten,

in mijn cursus staat op de ene bladzijde dat coagulatie van de colloïdale deeltjes verwezenlijkt wordt door opwarmen (=> lagere relatieve oververzadiging) of door toevoegen van inerte elektrolyten.

Paar bladzijden verder staat dat sporen elektrolyten noodzakelijk zijn voor de opbouw van de dubbellaag en zo de stabiliteit van de colloïden te verhogen, maar hierdoor gaat het boeltje toch juist NIET coaguleren?

Of ben ik mis?

Berichten: 516

Re: Coaguleren van collo

Ik vraag mij af hoe het komt dat coagulatie veroorzaakt wordt door opwarmen? Het lijkt me net dat oplossen dan net beter zou moeten gaan, dus dat er net geen coagulatie is.

Welke stap mis ik hier dan?

Berichten: 552

Re: Coaguleren van collo

Het concept van relatieve oververzadiging:

(Q-S)/S waarbij S=de oplosbaarheid van de slecht oplosbare verbinding (inderdaad stijgende functie van de temperatuur) en Q=eigenlijke concentratie van de ionen

Bij neerslagvorming zijn er twee processen:

kiemvorming: blijkbaar een exponentiële functie van de relatieve oververzadiging

aangroei van de neerslag: rechtevenredig verband met de " "

Stel je een grafiek voor die deze twee verbanden uitzet en je krijgt volgende conclusies:

bij lage (Q-S)/S is de snelheid van aangroei groter dan die van kiemvorming

=> grote, kristallijne neerslagen

bij hoge (Q-S)/S is de snelheid van kiemvorming groter dan die van aangroei

=> kleine, colloïdale neerslagen

Dus wanneer men opwarmt stijgt S, waardoor (Q-S)/S daalt en de colloïdale deeltjes "samenklitten" tot grotere. Nu is het inderdaad van cruciaal belang dat je in het oververzadigingsgebied zit, dus Q>>S; of indien er reeds kiemvorming is opgetreden je in het metastabiele gebied zit, dus Q>=S

Berichten: 552

Re: Coaguleren van collo

Blijkbaar heeft het te maken met de elektrokinetische potentiaal:

Door elektrolyten toe te voegen verhoogt de ladingsdichtheid rondom het deeltje waardoor de potentiaal op de afstand van de dubbellaagdikte (de elektrokinetische potentiaal; de dubbellaagdikte is de afstand rond het deeltje dat afgeschermd is omwille van de primaire en secundaire adsorptiesfeer) afneemt tot op een bepaald moment deze kleiner wordt dan de kritische potentiaal => hierbij kunnen de geladen deeltjes elkaar wel naderen (zonder elkaar af te stoten) en treedt coagulatie op.

Héhé, een hele boterham. Is er iemand die mijn visie goedkeurt? Of belangrijker, heb ik het mis?

Berichten: 516

Re: Coaguleren van collo

Of het klopt of niet, kan ik je helaas niet met zekerheid zeggen, maar ik zie wel een mogelijkheid dat het kan kloppen ...

En bedankt om even het concept van "relatieve oververzadiging" uit te leggen. Ik had natuurlijk in mijn hoofd dat tijdens de temperatuursverhoging je het gebied van oververzadiging zou verlaten, en dan treedt er wel oplossing op.

Alleszins veel succes nog met de cursus!

Berichten: 552

Re: Coaguleren van collo

thnx, moet nog juist het hoofdstuk over complexometrie instuderen en dan heb ik zo een 400 blz analytische chemie achter de rug

er zijn leukere manieren om 2008 te starten Afbeelding

Reageer