reacties met zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

reacties met zwavelzuur

hallo!

wij hebben op school een practica voor het eiwitgehalte te bapalen (Kjeldahl) uitgevoerd.

Tijdens de destructie was er damp- en schuimvorming. kan dit de reden ervoor zijn?

>>

Tijdens de destructie is de temperatuur hoog, hierdoor ontleedt een deel van het zwavelzuur. Bij de ontleding ontstaat SO3 dat zichtbaar wordt, doordat zich een witte nevel vormt.

ook werd er een zwarte kleur waargenomen van het zwavelzuur is dat omdat er roet ontstond?

en er onstaan giftige gassen ook tijdens de destructie maar welke?

ik denk NH4+ maar ben het niet zeker

wie kan me helpen?

Berichten: 3.145

Re: reacties met zwavelzuur

Er ontstaat niet echt roet, maar wel koolstof. Veel organische verbindingen worden bij hoge temperatuur (en sommige al bij kamertemperatuur, zoals papier en textiel) door zwavelzuur gedehydrateerd, waarbij de moleculen kapot breken en er koolstofrestanten achter blijven. Dit leidt tot bruinkleuring of zelfs zwartkleuring.

De nevel die je ziet is hoogstwaarschijnlijk gewoon zwavelzuur, met een weinig SO3 er in.

Er ontstaat inderdaad ook een tamelijk giftig gas. Zwavelzuur werkt ook deels als oxidator onder dergelijke condities en hierbij wordt het zelf gereduceerd tot SO2 en H2O. De SO2 is een kleurloos gas met stekende geur en het is tamelijk giftig (niet super-giftig, want in kleine hoeveelheden wordt het toegepast in voedsel als anti-bederf middel). De nevel van H2SO4/SO3 is veel gevaarlijker, deze is echt ongelooflijk corrosief en je moet echt oppassen dat je dat niet inademt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reacties met zwavelzuur

SeanD. schreef: hallo!

wij hebben op school een practica voor het eiwitgehalte te bapalen (Kjeldahl) uitgevoerd.

Tijdens de destructie was er damp- en schuimvorming. kan dit de reden ervoor zijn?

>>

Tijdens de destructie is de temperatuur hoog, hierdoor ontleedt een deel van het zwavelzuur. Bij de ontleding ontstaat SO3 dat zichtbaar wordt, doordat zich een witte nevel vormt.

ook werd er een zwarte kleur waargenomen van het zwavelzuur is dat omdat er roet ontstond?

en er onstaan giftige gassen ook tijdens de destructie maar welke?

ik denk NH4+ maar ben het niet zeker

wie kan me helpen?
Ow ja, nog even ook hier typen: ionen komen NOOIT in gasvorm voor, dus ook niet ammonium.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: reacties met zwavelzuur

ik denk NH4+ maar ben het niet zeker
De stikstof uit de meeste stikstofverbindingen (enkele doen dat niet) gaat over naar NH4+. Dit is geen gas, maar blijft in de zwavelzure oplossing.

Na de destructie kan het gevormde NH4+ op verschillende manieren worden bepaald.

Berichten: 552

Re: reacties met zwavelzuur

FsWd schreef:
SeanD. schreef: hallo!

wij hebben op school een practica voor het eiwitgehalte te bapalen (Kjeldahl) uitgevoerd.

Tijdens de destructie was er damp- en schuimvorming. kan dit de reden ervoor zijn?

>>

Tijdens de destructie is de temperatuur hoog, hierdoor ontleedt een deel van het zwavelzuur. Bij de ontleding ontstaat SO3 dat zichtbaar wordt, doordat zich een witte nevel vormt.

ook werd er een zwarte kleur waargenomen van het zwavelzuur is dat omdat er roet ontstond?

en er onstaan giftige gassen ook tijdens de destructie maar welke?

ik denk NH4+ maar ben het niet zeker

wie kan me helpen?
Ow ja, nog even ook hier typen: ionen komen NOOIT in gasvorm voor, dus ook niet ammonium.
deeltjes kunnen geïoniseerd worden in de gasfase? Dus kunnen er toch wel ionen in de gasfase zijn.

Bij massaspectroscopie bv: bij positieve chemische ionisatie bestaat NH4+ wel in de gasfase

Berichten: 24

Re: reacties met zwavelzuur

bedankt voor de info, ik ben de laatste tijd niet echt veel meer bezig met chemie (vakantie =) ) dus maak ik wel foutjes over die ionen enzo

alvast bedankt voor de antwoorden =D

Berichten: 516

Re: reacties met zwavelzuur

Don Carbazone schreef:
FsWd schreef:

Ow ja, nog even ook hier typen: ionen komen NOOIT in gasvorm voor, dus ook niet ammonium.
deeltjes kunnen geïoniseerd worden in de gasfase? Dus kunnen er toch wel ionen in de gasfase zijn.

Bij massaspectroscopie bv: bij positieve chemische ionisatie bestaat NH4+ wel in de gasfase
Nouja, op die manier komen er wel ionische gassen voor.

Maar ionen kunnen niet zomaar vanuit een vloeistof naar de gasfase 'springen'. En dat bedoelde FsWd misschien.

Berichten: 552

Re: reacties met zwavelzuur

Juist, dat zal hij bedoeld hebben, maar de stelling dat ionen nooit in gasfase voorkomen is toch niet correct

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reacties met zwavelzuur

Nee maar dan kijk je al naar gassen zoals in tl-buizen, dat wou ik de TS nog even besparen :P

Reageer