[scheikunde] Immunoassays

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] Immunoassays

Hallo!

Ik heb een vraagje over verschillende immuno-assays namelijk competitieve, niet -competitieve en inhibitie assays.

Op de vraag wat nou het voordeel is van een competitieve assay boven een niet-competitieve had ik bedacht, dat je dan kleinere concentratie antigen kunt meten, omdat er dan nog veel signaal is.

Het concept inhibitie assay snap ik echt totaal niet. Volgens mijn opdracht wil je een Ag bepalen (bv een geneesmiddel) Maar waarom ga je dan je welletjes coaten met Ag, je hebt toch geen antilichamen in je monster als je bijvoorbeeld een urine monster op een geneesmiddel wil testen?

En wat zou het voordeel van een inhibitie assay zijn?

Ik hoop dat iemand mij een hint kan geven!

Groetjes!

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Immunoassays

Inmiddels snap ik het principe van de inhibitie assay al, je gaat namelijk al complexen van Antigen en antilichaam al IN het monster maken, voordat je het in de welletjes doet, en dan kun je vervolgens de overmaat Antilichaam bepalen zodat je weet wat niet gebonden heeft.

Maar is dit niet nogal omslachtig? Waarom zou je niet een normale competitieve assay willen doen? Of biedt deze methode nog voordelen?

Re: [scheikunde] Immunoassays

De niet competatieve assays zijn meestal robuuster en minder gevoelig voor aspecifieke bindingen maar zijn meestal niet geschikt voor kleinere moleculen omdat twee bindingsplaatsen nodig zijn.

link

http://www.modares.ac.ir/sci/saman_h/Pages/applications.htm

Reageer