profielwerkstuk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 23

profielwerkstuk

Hallo,

Ik zit nu in 5vwo n&t en ik moet een profielwerkstuk maken.

Ik heb blesloten om het over rookbommen te houden, over hoe lang het duurt voordat de rook van verschillende soorten rookbommen verdwenen is, om meer precies te zijn.

Dit wil ik gaan doen door kleine zelfgemaakte rookbommen af te gaan steken in een zuurkast die aan 2 kanten 'ramen' heeft. Ik zet aan de ene kant een laser, en aan de andere kant een lichtsensor. Ik laat een computer dan een grafiek maken van de lichtsensor.

Ik ben van plan de volgende soorten rookbommen te testen:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium knipt een stukje weg gezien onze policy vwb explosieven en aanverwante zaken. Zowel benoemen als linken vind ik even tever gaan.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Mijn scheikunde leraar weet niet veel van rookbommen af. Dus vraag ik hierbij, zijn deze rookbommen gevaarlijk/moeilijk te maken/slecht. Of weten jullie andere die goed zouden kunnen werken?

alvast bedankt

Iladriel

Berichten: 774

Re: profielwerkstuk

chemieforum.nl wil niet geassocieerd worden met bommen en drugs.

Dus ik denk dat je hier niet terecht kan.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: helemaal juist wat betreft syntheses etc... misschien had je even op de reportknop kunnen klikken ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 23

Re: profielwerkstuk

Ik heb ook andere topic's over rookbommen gezien.

Ze zijn niet gevaarlijk (soms het maken ervan wel), en ze leveren geen schade op zolang je geen straten blauw gaat zetten.

Berichten: 73

Re: profielwerkstuk

De plaatselijke, tig-keer gelinkte site, heeft ook een forum.

Te vinden onder "Forum" :p

Daar kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen...

Berichten: 23

Re: profielwerkstuk

ok, ik dacht dat men hier meer wist van scheikunde, dus ik postte hier, maar als het hier niet goed is dan ga ik daar wel proberen

Berichten: 516

Re: profielwerkstuk

Ik denk dat je proef haast waardeloos is.

Dit forum zal je geen informatie verschaffen over hoe je die bommen moet maken, omdat ze hoe dan ook gevaarlijk kunnen zijn. Dus daarvoor zal je de rest van het net even moeten afgaan.

Maar ik denk dat het vooral de windsterkte is die bepaald of een rooksluier al dan niet lang blijft hangen. Een rookbom gebruiken als het windstil is zal volgens mij veel langer effect hebben dan eentje bij naast (ik zeg maar wat) een orkaan smijten. Je haalt er dus ook maar weinig nuttige informatie uit door het in een kast te simuleren. Maar goed, ik weet er niet erg veel over, dus misschien heb ik het helemaal mis (al lijkt me hier ook enige logica in te zitten)

Toch wens ik je nog veel succes met jouw profielwerkstuk!

Berichten: 23

Re: profielwerkstuk

ik kan in de kast ook 'wind' nabootsen door de afzuiging aan te zetten.

de proef in een kast doen is veel gecontroleerder dan buiten vind ik

Berichten: 516

Re: profielwerkstuk

Ja, maar dat is mijn punt niet. Ik bedoel: Of de rookpluim blijft hangen, hangt in zeer grote maten af van de windsnelheid. Bij sterke wind zal de rook snel vergaan, bij windstil blijft hij lang hangen. Nouja, dat denk ik tenminste.

Dat heeft tot gevolg dat alle rookbommen even lang zullen blijven hangen in de kast., en dus dat jouw proef geen resultaat oplevert.

Nouja, ik kan natuurlijk fout zijn, en misschien blijft de ene bom langer hangen dan de andere, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Rook is immers een vaste fase die 'zweeft' in de lucht, dus als het hard waait, waait die rook gewoon mee. Ik zie niet welke andere factoren er een beduidend verschil kunnen opleveren.

Snap je nu wat ik bedoel?

Berichten: 23

Re: profielwerkstuk

ik dacht dat verschillende soorten rook, verschillende tijden blijven hangen.

ik dacht namelijk ook dat rook op 2 manieren weg kan gaan, wegwaaien en 'neerslaan' (misschien is dit niet het goede woord, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

en dat dat 'neerslaan' kan afhangen van de stof waaruit de rook bestaat.

klopt dit, of zit ik onzin te praten?

Berichten: 266

Re: profielwerkstuk

Maar je kan natuurlijk meten hoeveel rook een bepaalde hoeveelheid product, bv. een gram, heeft opgeleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: profielwerkstuk

Toch zie ik je onderzoek wel zitten, zoals je het beschrijft. Ik had er zelf niet eens aan gedacht dat je ook onderzoek kon doen naar het neerslaan van de rookdeeltjes i.p.v. alleen het verwaaien in de zuurkast.

Misschien een tip: ik zou de zuigopening bovenin de kast dichtstoppen met tissue of een doek. Geringe trek kan de metingen al doen verstoren.

Succes met je meting! En laat nog eens horen wat er uitgekomen is. ;)

Berichten: 73

Re: profielwerkstuk

't Mag dan wel Rookbom heten, maar een explosief zou ik het bepaald niet willen noemen... <<

Anyway: idd succes!

Berichten: 147

Re: profielwerkstuk

Het lijkt me geen goed idee om de afzuiging van de zuurkast af te sluiten. Het hele idee van een zuurkast is dan toch weg? Echt veiliger wordt de situatie er niet op lijkt me.

Berichten: 23

Re: profielwerkstuk

mijn vraag in mijn eerste bericht was, hebben jullie nog goede suggesties welke soorten rookdeeltjes ik kan maken (dus geen explosiefenmaken :D )

Re: profielwerkstuk

Zoutzuur en ammoniak rookt ook goed. :idea:

Reageer