Isohydrische indicator?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Isohydrische indicator?

Beste collega's,

wie weet wat men bedoelt met een isohydrische indicator? De situatie is als volgt:

op mijn examenvraag van analytische chemie vanmorgen was er een vraagstuk over de titratie van trimethylazijnzuur met NaOH. We moesten alles bespreken en ook indicatorkeuze. Ik koos voor een zuurgevoelige indicator (pKi>8) zoals FFT aangezien de pH bij het EP in basisch gebied ligt. Een van de (vele) bijvragen was:

Wat voor voordeel biedt een isohydrische indicator?

Ik wist niets anders te bedenken dat hij hiermee een neutrale indicator bedoelde (6<pKi<8) waardoor de pH bij het EP (die ik berekend had: 7,85) hierdoor mooi in het omslaggebied lag en daardoor de titratiefout reduceerde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Isohydrische indicator?

Iets is isohydrisch aan een vloeistof als dat iets dezelfde pH heeft als als de vloeistof. Bewaarvloeistof van contactlenzen is isohydrisch met traanvocht.

Een isohydrische indicator is een indicator die dezelfde pH heeft als de oplossing waarin hij gebruikt wordt. Op deze wijze is er geen invloed op de pH door het toebrengen van de indicator. Je titratie zal dan zuiverder zijn.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 552

Re: Isohydrische indicator?

Maar uw pH verandert toch constant tijdens uw titratie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Isohydrische indicator?

Maar uw pH verandert toch constant tijdens uw titratie?
Ja, maar het gaat erom, zoals ik het begrijp, dat de pH niet verandert op het moment van toevoegen van de indicator. Als dat wel gebeurt (omdat de indicatoroplossing niet isohydrisch is), dan begint je titratie al met een kleine fout.

Berichten: 552

Re: Isohydrische indicator?

hazo, toch vind ik het raar: de prof heeft bij mijn weten daar niet over gepiept en ook in zijn cursus vond ik het nergens terug. Dus mijn antwoord kwam zelfs totaal niet in de buurt. Bedankt voor je antwoord, ik vond het zelfs nergens terug op wikipedia/google/yahoo/dit forum

Reageer