[scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

ik heb hier enkele vragen voor een verslag en ben absoluut niet zeker over de juiste antwoorden. kan iemand me helpen indien ze verkeerd zijn?

alvast bedankt!

1) Verklaar de damp- en schuimvorming bij de destructie.



Tijdens de destructie is de temperatuur hoog, hierdoor ontleedt een deel van het zwavelzuur. Bij de ontleding ontstaat ook een deel SO3 maar het is het zwavelzuur dat zichtbaar wordt, doordat zich een witte nevel vormt.

2) Verklaar het zwart worden tijdens de destructie.

Tijdens het opwarmen worden vele organische stoffen door zwavelzuur gedehydrateerd, waarbij de moleculen kapot breken en er koolstofrestanten achter blijven. Dit leidt tot bruinkleuring of zelfs zwartkleuring.

3) Waarom voer je de destructie uit in de trekkast?

Tijdens de destructie komen er giftige SO2 gassen vrij.

Zwavelzuur werkt ook deels als oxidator onder dergelijke condities en hierbij wordt het zelf gereduceerd tot SO2 en H2O.

4) Bepaal welk volume zwavelzuur in de erlenmeyer reageerde met de overgedestilleerde ammoniak.

50 ml H2SO4 reageert met 1.95 mmol NH3

2 NH3 + H2SO4  (NH4)2SO4

1.95 mmol NH3 komt overeen met 0.975 mmol H2SO4

0.975 mmol / 0.03 mmol/ml = 32.5 ml.

Er reageerde 32.5 ml H2SO4 met de overgedestilleerde NH3

5) Wat is het probleem bij eventuele lekken bij de destillatieopstelling?

Dan kan er ammoniak ontsnappen waardoor er een fout zit in je berekeningen. Je zult dus de juiste hoeveelheid millimol zwavelzuur dat zich verbonden heeft met de overgedestilleerde ammoniak niet hebben omwille van de lek. De dampen die vrijkomen zijn niet echt giftig maar zijn wel prikkelend.

6) Verklaar de verschillende k-waarden.

De waarde van k is afhankelijk van de aminozuursamenstelling van de eiwitten in de voedingswaren of de gewassen. De k-waarde van melkproducten is 6.38 terwijl die van aardnoten 5.46 is.

Het verschil is te wijten aan het feit dat er in melk veel meer aminozuren zitten dan in aardnoten en dus heeft melkproducten een betere aminozuursamenstelling dan die van aardnoten waardoor de k-waarde van melkproducten hoger ligt.

7) Oefening: een staal vleesafval dat 6.0340 g weegt wordt behandeld met geconcentreerd zwavelzuur en een katalysator. De oplossing wordt basisch gemaakt met NaOH en de vrijgestelde ammoniak wordt overgedestilleerd in 50.00ml zwavelzuur 0.3339 mol/l. De overmaat zuur verbruikt 30.15 ml NaOH 0.6512 mol/l. Bereken het % eiwit in het staal.

N(NaOH) = 30.15 ml x 0.6512 mmol/ml

= 19.63 mmol

19.63 mmol NaOH komt overeen met 9.82 mmol H2SO4

50.0 ml H2SO4 x 0.3339 mmol/ml = 16.7 mmol

16.7 mmol - 9.82 mmol = 6.88 mmol

6.88 mmol H2SO4 komt overeen met 13.76 mmol NH3

1000 mmol NH3 bevat 14.01 g N

↓:72.6744 ↓: 72.6744

13.76 mmol NH3 bevat 0.193 g N

[0.193 g N / 6.0340 g] x 100 = 3.19 % N

3.19%N x 6.25 = 19.97%

Het % eiwit in het staal bedraagt 20.0%

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

ik heb hier enkele vragen voor een verslag en ben absoluut niet zeker over de juiste antwoorden. kan iemand me helpen indien ze verkeerd zijn?

alvast bedankt!

1) Verklaar de damp- en schuimvorming bij de destructie.



Tijdens de destructie is de temperatuur hoog, hierdoor ontleedt een deel van het zwavelzuur. Bij de ontleding ontstaat ook een deel SO3 maar het is het zwavelzuur dat zichtbaar wordt, doordat zich een witte nevel vormt.
Klopt
2) Verklaar het zwart worden tijdens de destructie.

Tijdens het opwarmen worden vele organische stoffen door zwavelzuur gedehydrateerd, waarbij de moleculen kapot breken en er koolstofrestanten achter blijven. Dit leidt tot bruinkleuring of zelfs zwartkleuring.
Klopt
3) Waarom voer je de destructie uit in de trekkast?

Tijdens de destructie komen er giftige SO2 gassen vrij.

Zwavelzuur werkt ook deels als oxidator onder dergelijke condities en hierbij wordt het zelf gereduceerd tot SO2 en H2O.
Klopt
4) Bepaal welk volume zwavelzuur in de erlenmeyer reageerde met de overgedestilleerde ammoniak.

50 ml H2SO4 reageert met 1.95 mmol NH3

2 NH3 + H2SO4  (NH4)2SO4

1.95 mmol NH3 komt overeen met 0.975 mmol H2SO4

0.975 mmol / 0.03 mmol/ml = 32.5 ml.

Er reageerde 32.5 ml H2SO4 met de overgedestilleerde NH3
Waar komt ineens de 0,03 mmol/ml vandaan? Heb je de destructie met geconcentreerd zwavelzuur uitgevoerd? Zo ja, waar is de dichtheid daarvan? Is het een zwavelzuur oplossing? Zo ja, dan moet je dit vermelden, zo voorkom je precies deze vragen :)
5) Wat is het probleem bij eventuele lekken bij de destillatieopstelling?

Dan kan er ammoniak ontsnappen waardoor er een fout zit in je berekeningen. Je zult dus de juiste hoeveelheid millimol zwavelzuur dat zich verbonden heeft met de overgedestilleerde ammoniak niet hebben omwille van de lek. De dampen die vrijkomen zijn niet echt giftig maar zijn wel prikkelend.
Klopt
6) Verklaar de verschillende k-waarden.

De waarde van k is afhankelijk van de aminozuursamenstelling van de eiwitten in de voedingswaren of de gewassen. De k-waarde van melkproducten is 6.38 terwijl die van aardnoten 5.46 is.

Het verschil is te wijten aan het feit dat er in melk veel meer aminozuren zitten dan in aardnoten en dus heeft melkproducten een betere aminozuursamenstelling dan die van aardnoten waardoor de k-waarde van melkproducten hoger ligt.
Klopt
7) Oefening: een staal vleesafval dat 6.0340 g weegt wordt behandeld met geconcentreerd zwavelzuur en een katalysator. De oplossing wordt basisch gemaakt met NaOH en de vrijgestelde ammoniak wordt overgedestilleerd in 50.00ml zwavelzuur 0.3339 mol/l. De overmaat zuur verbruikt 30.15 ml NaOH 0.6512 mol/l. Bereken het % eiwit in het staal.

N(NaOH) = 30.15 ml x 0.6512 mmol/ml

    = 19.63 mmol

19.63 mmol NaOH komt overeen met 9.82 mmol H2SO4

50.0 ml H2SO4 x 0.3339 mmol/ml = 16.7 mmol

16.7 mmol - 9.82 mmol = 6.88 mmol

6.88 mmol H2SO4 komt overeen met 13.76 mmol NH3

1000 mmol NH3 bevat 14.01 g N

↓:72.6744  ↓: 72.6744

13.76 mmol NH3 bevat 0.193 g N

[0.193 g N / 6.0340 g] x 100 = 3.19 % N

3.19%N x 6.25 = 19.97%

Het % eiwit in het staal bedraagt 20.0%
Probeer achter elk antwoord te zeggen hoeveel van welke stof het is: niet 16.7 mmol, maar 16.7 mmol zwavelzuur. Dit doe je op sommige plaatsen wel weer goed.

Ik vind die verhoudingstabel een beetje onzin: als je snapt hoe eenheden werken heb je die tabellen niet meer nodig bij dit soort simpele dingetjes.

Ik ren 30 minuten met een snelheid van 50 km/h, hoeveel km heb ik afgelegd? 30 min = 0,5 uur. Om mijn gegevens om te zetten naar km, moet ik kijken of ik moet delen of vermenigvuldigen. Als ik kijk naar "km/h" staat de h onder de deelstreep, je kunt ook lezen km * 1/h. Als ik dit vermenigvuldig met h krijg ik km * 1/h * h, ofwel km * h/h = km * 1. Mijn antwoord wordt dus 50 km/h * 0,5 h = 25 km

Zo ook hiermee:

Ik heb 13.76 mmol NH3, dit komt overeen met 13.76 mmol N. Molmassa van N = 14,01 g/mol. Vermenigvuldigen en corrigeren voor de mmol geeft 0,193 g N

Je berekening op zich klopt verder.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

dus zo te zien is alles juist? die 0.3 mol/l is de concentratie van zwavelzuur waar me mee gewerkt hebben en de destructie ook mee uitgevoerd hebben (met wat kooksteentjes om het kookpunt te verhogen en een katalysator

en die verhoudingstabellen moeten we zo gebruiken, onze leerkracht vindt dat eenvoudig met het regeltje van drie ofz, ik vind het ook wel handig, mijn chemisch inzicht is niet zo goed dus moet ik goed nadenken bij elke vraag

alvast bedankt voor het keuren van mijn verslag :)

grtz!

SeanD.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

Tjah, dan begin ik sterk te twijfelen aan de capabiliteit van je leraar als ie niet eens dit soort basale wiskunde kent. Mja inderdaad wat overhaast geweest hier

Berichten: 139

Re: [scheikunde] reacties met zwavelzuur en ammoniak

Tjah, dan begin ik sterk te twijfelen aan de capabiliteit van je leraar als ie niet eens dit soort basale wiskunde kent.
tja dit vind ik nogal kort door de bocht FsWd

chemieboeken zoals Pulsar (chemieboek van wolters voor vwo) rekenen alleen maar met verhoudigstabellen.

Het zla niet zozer bij de docent liggen alswel bij de gebruikte lesmethode, als in het boek alles met verhoudigstabellen gedaan word, zullen de meeste docenten zich daarna schikken.

Reageer