[scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

ik zit met het volgende probleem:

ik moet fosfaationen uit een oplossing halen, maar weet niet zeker hoe ik dit moet doen. ik dacht het volgende:

ik voeg BaOH toe bij de oplossing waarin mijn fosfaationen zitten. dan zouden beide stoffen in water moeten oplossen waardoor er ionen gevormd worden. de Ba2+ en de PO43- zullen dan Ba3(PO4)2 vormen en dit slaagt neer.

als dit al klopt, waarvan ik toch uitga, zit ik met de volgende vragen:

1. hoe kan ik zeker zijn dat ik al de fosfaationen uit mijn oplossing heb gehaald?

2. kan iemand me een link geven waar ik kan zien: welke stoffen met elkaar neerslaan en welke kleur deze neerslag dan heeft?

3. is BaOH de meest aangewezen stof om mijn fosfaationen uit een oplossing te halen of zou ik beter Ba(NO3)2 nemen?

4. hoe kan ik berekenen welke stof het best met een andere stof neerslaagt? (zodat ik een algemeen methode heb die ik op andere stoffen kan toepassen)

Rev.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

Waarom niet calciumchloride? Veel minder giftig.

1) Hoe zie je in eerste instantie dat er fosfaat uit wordt gehaald?

2) http://www.ausetute.com.au/solrules.html en zouten in vaste vorm zijn bijna altijd wit. Je gaat pas gekleurde zouten krijgen bij zware metalen zoals nikkel en cobalt.

3) Barium is tamelijk giftig, ik heb al een optie gegeven.

4) Kun je niet echt berekenen, alleen aflezen uit een tabel waar Ks constanten voor fosfaat instaan

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

Is het niet makkelijker om een ander metaalion te gebruiken dat neerslag geeft dat veel beter oplost dan BaOH. ( EDIT:te lang laten openstaan)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

FsWd schreef: Waarom niet calciumchloride? Veel minder giftig.

1) Hoe zie je in eerste instantie dat er fosfaat uit wordt gehaald?

2) http://www.ausetute.com.au/solrules.html en zouten in vaste vorm zijn bijna altijd wit. Je gaat pas gekleurde zouten krijgen bij zware metalen zoals nikkel en cobalt.

3) Barium is tamelijk giftig, ik heb al een optie gegeven.

4) Kun je niet echt berekenen, alleen aflezen uit een tabel waar Ks constanten voor fosfaat instaan
1)

doordat er een neerslag gevormd wordt. ik heb een tabel gekregen met een beperkt aantal stoffen die neerslaan met een aantal andere stoffen en bariumfosfaat sloeg neer. het algemeen onderwerp is neerslag==> ik nam aan dat ik de fosfaat ionen eruit kon halen door ze te doen neerslaan.

maar ik moet de fosfaten eruit halen. daarom dacht ik een metaalhydroxide te gebruiken omdat ik dan de stof kan uitdampen en zo mijn neergeslagen fosfaten overhou.

voor 2) en 3) ==> bedankt!

4) srry dat ik dit moet vragen, maar ik meen dat ik die werkwijze waarbij je de Ks gebruikt, ergens op dit forum heb gezien, maar kan het niet terug vinden.

zou u mij even de link kunnen posten zodat ik kan vinden waar ik de methode vindt hoe ik het met de Ks moet berekenen? ik heb dit namelijk (nog) niet geleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

1) De neerslag filter je natuurlijk af. Bij het filtraat kun je dan een beetje extra oplossing toevoegen waarmee je het fosfaat neersloeg. Slaat er wat neer, dan is uiteraard nog niet alle fosfaat eruit

Handig weetje: residu is altijd wat achterblijft, welke scheidingsmethode je ook gebruikt: residu/filtraat, residu/destillaat, enz

4) Die zul je moeten opzoeken. Hoe kleiner de Ks, hoe minder oplosbaar de stof is. Let wel op de eenheid, soms is deze in mol/l, voor andere stoffen is deze weer mol2/l2. Ik hoop dat anderen jou en mijzelf duidelijk kunnen maken waarom dat is :P

Berichten: 23

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

doe er gewoon iets bij waar calcium in zit, bijvoorbeeld calciumnitraat, het calcium slaat neer met de PO43-

dit soort dingen zijn makkelijk op te zoeken in de Binas

als je dat niet hebt dan kan je de volgende ionen gebruiken

magnesium, aluminium, ijzer(2+ en 3+), zink, koper, calcium, barium, kwik(1+ en 2+), lood en zilver

kies een van deze stoffen in combinatie met nitraat, want een nitraat lost altijd op

bron: tabel 45 van de binas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

Ergens in antwerpen staat in zijn gegevens, daar hebben ze helaas deze bijbel voor beginners niet :cry:

Berichten: 840

Re: [scheikunde] neerslagreactie met fosfaten

Is het niet makkelijker om een ander metaalion te gebruiken dat neerslag geeft dat veel beter oplost dan BaOH. ( EDIT:te lang laten openstaan)
BaOH ? ;)

Reageer