[scheikunde] halveringstijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] halveringstijd

Heej,

Ik heb een vraag over de halveringstijd van een mengsel. Hoe bereken je de halveringstijd van een mengsel en wat is daarvoor de formule?

Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vraag :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] halveringstijd

Voordat je een halveringstijd kunt berekenen moet je eerst iets hebben dat halveert.

Hebben we het hier over een chemische reactie, atoomverval, banksaldo?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] halveringstijd

Voor halveringstijd geldt natuurlijk 1 formule, of het nou atoomverval of een reactie is, dat maakt niet uit.

Maar het hangt er vanaf hoe de data aangeboden wordt, wat de handigste manier is om deze te bepalen.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] halveringstijd

bijv. Als je twee radioactieve stoffen bij elkaar gooit. Van dat mengsel wil ik graag dan de halveringstijd hebben. Is dat het gemmiddelde nemen van de halveringstijden die je bij elkaar gooit? Of moet je kijken wat voor mengsel er ontstaat en daar halveringstijd van opzoeken of hoe zit het? Het gaat dus over atoomverval

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] halveringstijd

Nee, dat is toch van beide stoffen apart, omdat het logaritme van beide stoffen anders is. Dan ga je appelen met peren verdelen. Bijkomend punt is dat je met jouw manier zegt dat je ineens een stof met een halfwaarde van 100 jaar kan beïnvloeden door er een stof met een halfwaarde van 1 jaar naast te leggen. Ik zou je dan meteen nomineren :P

Berichten: 19

Re: [scheikunde] halveringstijd

hoe moet ik dan de halveringstijd berekenen? kijken wat voor mengsel onstaat of hoe? Bijvoorbeeld een stof heeft halveringstijd een half jaar en ander een maand hoe kom je dan op de halveringstijd van het mengsel van die stoffen?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] halveringstijd

Voor halveringstijd geldt natuurlijk 1 formule, of het nou atoomverval of een reactie is, dat maakt niet uit.
Volgens mij maakt dat wel degelijk uit.

Nucleair verval gaat immers volgens een eerste orde reactie.

Maar stel dat je een reactie hebt waar je halveringstijden bestudeerd van component A, waar de reactiesnelheid in A beschreven wordt door een 2e orde of zelfs maar een 0e orde, dan is de formule om haveringstijden te berekenen totaal verschillend.

Ik vermoed dat hier gediscussieerd wordt over een 1e orde reactie?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] halveringstijd

Ik ging ook uit van een eerste orde proces, maar je hebt gelijk voor een 2e orde proces is het inderdaad anders. Maargoed dan wordt een experiment vaak verandert om pseudo eerste orde kinetiek te krijgen.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] halveringstijd

Maar wat is het antwoord op deze vraag dan: Hoe bereken je de halveringstijd van een mengsel? En geef daarbij een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] halveringstijd

Nee, dat is toch van beide stoffen apart, omdat het logaritme van beide stoffen anders is. Dan ga je appelen met peren verdelen. Bijkomend punt is dat je met jouw manier zegt dat je ineens een stof met een halfwaarde van 100 jaar kan beïnvloeden door er een stof met een halfwaarde van 1 jaar naast te leggen. Ik zou je dan meteen nomineren
Toch wil ik deze uitspraak nuanceren.

Het hangt ervan af van welke kant je het bekijkt. Wij chemici zijn gewend om te kijken naar de resterende hoeveelheid van een radio-actief metaal. In dat geval heb je gelijk, FsWd. Maar laten we het eens van de, ik noem het maar even medische, kant bekijken. Die mensen zijn geïnteresseerd in de halfwaardetijd van de hoeveelheid straling per tijdseenheid. Dán is de halfwaardetijd voor een mengsel van radio-actieve stoffen wel degelijk anders dan van beide als zuivere stof.
Elk radioactief element heeft zijn eigen halveringstijd. Van een element dat een halveringstijd van 13,23 dag heeft, verliest elke willekeurige hoeveelheid in 13,23 dag de helft van zijn activiteit. Als je dus een mengsel van twee actieve elementen hebt is de snelheid waarmee dat zijn activiteit verliest afhankelijk van de verhouding tussen de twee elementen die elk hun eigen verzwakking bijdragen.
Bron).

Edit: ik zie nu ook dat basjah het over halveringstijd heeft, niet over de ons bekende halfwaardetijd.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] halveringstijd

en hoe bereken je dat dan?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] halveringstijd

Volgens mij moet je enkel maar zien naar de halveringstijd van het element dat de langste halveringstijd heeft.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] halveringstijd

dus als je 1 liter van een stof met halveringstijd 1000jaar bij 1000 liter van een stof met 1 jaar halveringstijd heb je dan een halveringstijd van 1000 jaar en een stof van 1001 liter?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] halveringstijd

Volgens mij moet je de individuele stoffen bekijken. En de stof met de korste halveringstijd bepaald natuurlijk het meeste de samenstelling van je mengsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] halveringstijd

Volgens mij moet je enkel maar zien naar de halveringstijd van het element dat de langste halveringstijd heeft.
Nee.

Ik kan de juiste halveringstijd niet zo snel berekenen, maar stel:

Element A, halveringstijd 1 dag

Element B, halveringstijd 2 dagen

Mengsel 1 op 1. Beide elementen hebben op t=0 een stralingsintensiteit van 100.

Op t=0: stralingsintensiteit 200 eenheden: 100 van A en 100 van B.

Op t=1 dag: stralingsintensiteit ... eenheden: 50 van A en ... (in ieder geval meer dan 50) van B.

Op t=2 dagen: stralingsintensiteit 75 eenheden: 25 van A en 50 van B.

enz.

De halveringstijd van dit mengsel ligt ergens tussen 1 en 2 dagen.

Reageer