temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

temperatuur

Dag beste forummensen,

tijdens mijn cursus fysicochemie kwam ik op volgend idee:

zou je de temperatuur van een systeem kunnen beschouwen als een maat voor

de "vrije warmte" van het systeem? In die zin wordt de warmteoverdracht naar

een systeem dan opgedeeld in een gedeelte dat verantwoordelijk is voor de

herdistributie van de moleculen over de verschillende energieniveau's en een

gedeelte dat "vrij" is, waardoor de temperatuur wordt opgedreven. Dat zou toch

een paar verschijnselen verklaren:

- bij een faseovergang (bv. vloeistof => gas) wordt alle toegeleverde warmte opgebruikt ter realisatie

van de faseovergang => geen vrije warmte over, temperatuur blijft constant;

- bij warmteoverdracht naar een systeem met een hogere warmtecapaciteit is er

een kleinere temperatuursverandering omwille van de grotere mogelijkheid om de

warmte te verdelen over zijn energieniveau's dan wanneer je dezelfde

warmtetransfer realiseert naar een systeem met lagere warmtecapaciteit;

- wanneer twee verschillende systemen dezelfde adiabatische arbeid verrichten

(bv. adiabatische expansie van een ideaal gas) zal bij het systeem met een

lagere warmtecapaciteit de temperatuursval groter zijn: er komt immers minder

warmte (energie, noodzakelijk om arbeid te verrichten) vrij vanuit de

energieniveau's waardoor de "vrije warmte" meer zal afnemen.

Iemand die mijn idee wil afbreken/bevestigen?

Berichten: 552

Re: temperatuur

niemand?

Berichten: 516

Re: temperatuur

de totale warmte van een systeem wordt meestal opgesplitst in latente en voelbare warmte. Ik denk dat jij in dit geval voelbare warmte bedoelt, aangezien die inderdaad verantwoordelijk is voor de temperatuur van een systeem.

Latente warmte daarentegen is warmte die ogeslagen zit in de 'verbindingen'. Dus om van de ene fase naar de andere te gaan moet je latente warmte onttrekken of toevoeren.
- bij een faseovergang (bv. vloeistof => gas) wordt alle toegeleverde warmte opgebruikt ter realisatie

van de faseovergang => geen vrije warmte over, temperatuur blijft constant;
De temperatuur bij een faseovergang blijft maar gelijk tot op een bepaald punt, zijnde tot de fase volledig gevormd is. Denk maar aan water dat je ontdooit: je voegt warmte toe aan ijs, dat smelt en zal altijd 0°C blijven tot de volledige vloeibare fase gevormd is, en dan zal alle toegevoegde warmte ook rechtstreeks de temperatuur verhogen, dus voelbare warmte zijn. Dit weer tot de vloeistof 100°C is, dan begint het verdampingsproces... je kent het wel.

dat tweede voorbeeld is volgens mij juist, maar ja, ik weet niet zozeer of warmte over 'energieniveau's' verdeeld wordt. Alle, of dat zo gezegd wordt. Conceptueel kan je het je zo wel voorstellen denk ik.

Uw laatste opmerking snap ik niet helemaal. Bij adiabatische proecessen is er geen warmteuitwisseling naar de omgeving, en je vernoemt dan warmtecapaciteit. Ik zie zo goed niet hoe je die twee kan koppelen. Maar thermodynamica is mijn beste kant niet (in ben niet zo voor de wiskundige voorstellingen van processen enzo...) Dus misschien ligt het gewoon aan mij.

Berichten: 552

Re: temperatuur

ja, bij een adiabatisch proces is er inderdaad geen warmteoverdracht, maar de warmtecapaciteit is er wel he. Het is immers een stofconstante.

En bij dat over een faseovergang bedoelde ik inderdaad tijdens de overgang, dus wanneer de twee fasen in evenwicht zijn.

Met die energieniveau's bedoel ik hetvolgende: zoals je wellicht wel weet is energie gekwantificeerd. Moleculen bewegen, vibreren, roteren.. de elektronen bevinden zich op meerdere energieniveau's. Warmte is energie, dus warmtetoevoer zorgt dus voor herverdeling van de moleculen over die niveau's. 1 minpunt aan mijn redenering: hier beschouw ik alleen kinetische energie, en geen potentiële.

Berichten: 516

Re: temperatuur

Ja waarschijnlijk, en ik kan mij de theoretische basis van een adiabatische expansie niet meer voor de geest halen. Vandaar at ik het ook niet snapte. Ik zit in de knoop met het feit van die warmtecapaciteit.

Maar ik kreeg net een hele ingeving. Ik snap plots wat je bedoelt. Of het juist is, kan ik je niet met zekerheid zeggen (zoals ik al zei, thermodynamica is mijn beste vak niet), maar ik kom tot dezelfde conclusie als jij. Hoe lager de warmtecapaciteit, hoe sterker de temperatuur zal dalen!

Of de potentiële energie bij dit alles verandert, kan ik niet meteen zeggen. Als ik mijn cursus van voig jaar nog eens door zou nemen misschien wel, maar ik heb momenteel nog genoeg cursussen door te nemen, dus moet ik je het antwoord schuldig blijven...

Berichten: 552

Re: temperatuur

Juist, ook examens zeker? Ik heb gisteren fysische chemie gehad dus dat verhaal over temperatuur zal ook even begraven worden..

Alleszinds al bedankt om mee te denken en te reageren! respect

Berichten: 516

Re: temperatuur

Inderdaad, ik zit ook in die jolijke periode van het jaar :p

Veel succes nog, en geen dank nodig :p, maar toch bedankt :D

Reageer