kleur van een atoom

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12

kleur van een atoom

Wat ik nu beschrijf is niet mogelijk, maar het lijkt me wel een interessante denkoefening

Stel (met nadruk STEL) dat je één atoom van een zuivere stof voor je hebt liggen op tafel. Welke kleur zou dat atoom dan hebben?

Ik weet het, het is niet mogelijk om één atoom voor je te hebben liggen en de golflengte van licht is te groot in vergelijking met een atoom en weet ik veel wat nog allemaal... maar laat die bezwaren nu eens vallen en vraag je eens af welke kleur een atoom kan hebben bij kamertemperatuur als het voor je op tafel ligt.

Trouwens dezelfde vraag kan je stellen voor één molecule... maar laat ons beginnen met één atoom...

veel plezier

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kleur van een atoom

Onzichtbaar, omdat het geen golflengte kan reflecteren

En omdat je dat juist niet wilde horen, zeg ik: "elke kleur die mogelijk is in het elektromagnetische spectrum, omdat je dat nooit kan controleren :P "

Berichten: 516

Re: kleur van een atoom

Stel (met nadruk STEL) dat je één atoom van een zuivere stof voor je hebt liggen op tafel.
Vertel mij eens hoe je één atoom van een onzuivere stof zou beschrijven? Dat lijkt mij helemaal onmogelijk. Één atoom is altijd zuiver.

Maar tot daar. Wat ik ervan denk is het volgende:

Elk atoom kan geexiteerd worden, door bijvoorbeeld reactie met fotonen. Bij de terugval van dat atoom zal het enkele specifieke lijnen in het spectrum uitzenden. Dat geeft voor elk atoom een specifiek patroon. En als je al deze golven samen zou nemen, dan zou je tot de kleur komen dat een atoom heeft. Natuurlijk is daarbij de voorwaarde dat het atoom constant geëxciteerd moet worden en constant terug moet vallen. Nouja, dat lijkt me ook vrij onmogelijk.

Berichten: 1.379

Re: kleur van een atoom

Als je op school of op een laboratorium in de modellenkast kijkt kun je zien welke kleuren de atomen hebben. Ik geloof zelfs dat die kleuren allemaal genormaliseerd zijn. C is altijd zwart en H altijd wit.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: kleur van een atoom

Als je op school of op een laboratorium in de modellenkast kijkt kun je zien welke kleuren de atomen hebben. Ik geloof zelfs dat die kleuren allemaal genormaliseerd zijn. C is altijd zwart en H altijd wit.
dan zijn de stok-bal modellen, het gaat hier om theoretische losse atomen en de kleur die ze hebben. niet om kleuren die ooit aan die balletjes gegeven zijn om 3d-modellen te maken :)
Stel (met nadruk STEL) dat je één atoom van een zuivere stof voor je hebt liggen op tafel. Welke kleur zou dat atoom dan hebben?
stel deze atoom zou een constante terugval hebben en fotonen uitzenden én je zou dit kunnen meten/zien, zou het dan niet dezelfde kleur zijn als een grote hoeveelheid van een pure stof?

Berichten: 2.337

Re: kleur van een atoom

Lijkt me logisch. :)

Berichten: 12

Re: kleur van een atoom

Pink Panther schreef:
Wat ik ervan denk is het volgende:

Elk atoom kan geexiteerd worden, door bijvoorbeeld reactie met fotonen. Bij de terugval van dat atoom zal het enkele specifieke lijnen in het spectrum uitzenden. Dat geeft voor elk atoom een specifiek patroon. En als je al deze golven samen zou nemen, dan zou je tot de kleur komen dat een atoom heeft. Natuurlijk is daarbij de voorwaarde dat het atoom constant geëxciteerd moet worden en constant terug moet vallen. Nouja, dat lijkt me ook vrij onmogelijk.
- waardoor wordt een atoom geexciteerd als het voor je licht op de tafel? Ik kan zo niet direct een manier bedenken die een atoom zou exciteren. Exciteren van atomen gebeurt meestal in "drastische" omstandigheden zoals: hoge temperatuur, UV, elektrische boog, plasma, .... Niets daarvan gebeurt voor je op de tafel! (misschien uv?)

-wat is je eindbesluit dan? Het atoom heeft geen kleur? Je ziet het dus niet liggen? (natuurlijk rekening houdende met de vermelde veronderstellingen)

Berichten: 12

Re: kleur van een atoom

stel deze atoom zou een constante terugval hebben en fotonen uitzenden én je zou dit kunnen meten/zien, zou het dan niet dezelfde kleur zijn als een grote hoeveelheid van een pure stof?
Ik denk het niet, want kleur van producten wordt verklaard oa met behulp van molecuulorbitalen of geleidingsbanden of ....

Modellen dus die slaan op nieuwe eigenschappen die ontstaan doordat veel atomen met elkaar in wisselwerking treden.

Nu maak ik me de bedenking.... metaalcomplexen, daar wordt de kleur verklaard met één metaalion en zijn liganden (ligandveldtheorie)! Zou één atoom (in dit geval ion) dan toch een kleur kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kleur van een atoom

Een kleur van een voorwerp wordt meestal veroorzaakt door opname van een foton. De energie van het foton gaat daarna op een andere manier verloren. In tegenstelling tot wat er eerder werd gezegd vind ik in dit gedachtenexperiment niet dat het atoom door iets grofs moet worden aangeslagen voordat het een kleur kan hebben.

Zo werkt AAS toch eigenlijk? De atomen allemaal losmaken, en daarna er licht opstralen dat gedeeltelijk wordt geabsorbeerd.

Er moet voor het opnemen en uitstralen van fotonen een overgang zijn tussen energietoestanden die overeenkomt met de energie van het foton. Als we het hebben over kleuren, dan gaat dat over "enkele eV". Je moet dus zoeken naar een proces waardoor een atoom enkele eV kan opnemen, en daarna hopelijk op een andere manier zijn energie verliezen. Dit soort kleine hoeveelheden energie kan worden gebruikt voor het "optillen" van elektronen in de buitenste schil. Dit gaat het makkelijkst voor makkelijk te (kat)ioniseren atomen; metaalatomen.

Berichten: 516

Re: kleur van een atoom

- waardoor wordt een atoom geexciteerd als het voor je licht op de tafel? Ik kan zo niet direct een manier bedenken die een atoom zou exciteren. Exciteren van atomen gebeurt meestal in "drastische" omstandigheden zoals: hoge temperatuur, UV, elektrische boog, plasma, .... Niets daarvan gebeurt voor je op de tafel! (misschien uv?)
Eigenlijk wel grappig dat je jouw gedachtenexperiment hier even laat beperken door "Niets daarvan gebeurt voor je op de tafel", het is natuurlijk ongelooflijk makkelijk om één enkel zuiver atoom voor je op die tafel te krijgen natuurlijk :P (laat staan er de kleur van te zien...)

Berichten: 552

Re: kleur van een atoom

Ik denk dat de omstandigheden om excitatie van het atoom te verwezenlijken niet altijd zo drastisch moeten zijn. Atomen kunnen toch geëxciteerd worden door absorptie van zichtbaar licht ? Indien daardoor het atoom terugvalt naar de grondtoestand dmv uitzenden van fotonen (=fotoluminescentie) krijg je kleur. Zelfs als het atoom niet zou terugvallen naar de grondtoestand vertoont ze een kleur indien ze absorbeert in het frequentiegebied van zichtbaar licht natuurlijk.

Hopelijk verwar ik niet met moleculaire spectroscopie, want atomen zijn anders dan moleculen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kleur van een atoom

Ik denk dat de omstandigheden om excitatie van het atoom te verwezenlijken niet altijd zo drastisch moeten zijn. Atomen kunnen toch geëxciteerd worden door absorptie van zichtbaar licht ? Indien daardoor het atoom terugvalt naar de grondtoestand dmv uitzenden van fotonen (=fotoluminescentie) krijg je kleur.
Nee, niet dus. Als het uitgestraalde foton hetzelfde is als het opgenomen foton krijg je geen kleur. Je krijgt alleen kleur als (zoals ik eerder schreef) licht wordt geabsorbeerd, of als (zoals jij later suggereert) er fluorescentie optreedt (i.e. het licht wordt uitgestraald bij een langere golflengte).

Berichten: 552

Re: kleur van een atoom

Reëmissie treedt zelden op. Ik had het natuurlijk over fluorescentie (=fotoluminescentie) waarbij energie verloren gaat dmv stralingsloze processen. Ik vraag mij dan af wat de kleur zal veroorzaken: de complementaire kleur van de geabsorbeerde of de fluorescentie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kleur van een atoom

Fluorescentie is geen atomair proces. Atomen kunnen hun energie niet via stralingsloos verval kwijtraken; als er absorptie optreedt kan dat alleen maar leiden tot emissie van fotonen met gelijke energie.

Anders is het bij dermate hoogenergetische fotonen dat je je atomen gaat ioniseren. Echter, de bandbreedte van het excitatielicht zal dermate breed zijn dat je de lijn die je daardoor mist echt niet waarneemt.

Ik zou zeggen dat atomen dus kleurloos zijn.

MAAR

Als door atomaire processen de richting en/of polarisatie van het invallende licht verandert, hoeft een atoom an sich niet per se transparant te zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 552

Re: kleur van een atoom

achzo, ik dacht dat fluorescentie niet alleen een moleculair proces is. Atomen zijn geen moleculen inderdaad ;)

Reageer