TISA buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

TISA buffer

Hallo,

Ik begrijp de werking van een TISA buffer (total ionic strength adjustment) eigenlijk niet zo goed. Het zou gebruikt worden bij het verschillen in ionaire sterkte tussen standaarden en de te analyseren oplossing. Men gaat hierbij een overmaat toevoegen aan indifferent elektrolyt waardoor de activiteitscoëfficiënt constant blijft wat men juist wil bereiken om matrix interferentie te compenseren.

Een toepassing hiervan is de potentiometrische bepaling van fluoride in leidingswater.

Kan iemand me aub helpen, want ik kan er niet meer aan uit.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: TISA buffer

TISAB heeft twee functies.

De eerste is om te zorgen dat je standaarden en monsters een gelijke ionische sterkte hebben. Mocht de ionensterkte in een monster verschillen van die van de standaard dan geeft dat een afwijking in de potentiaal die je meet. Die potentiaal wordt omgezet naar het fluoridegehalte (dat dan dus met een afwijking gemeten zou worden).

De tweede functie is het voorkomen van complexering van fluoride aan metaalionen (bijv. aan Fe3+ en Al3+). Dat gebeurt door een chelerend agens die in TISAB zit en die sterker aan metalen complexeert dan fluoride-ionen. Fluoridecomplexen worden niet meegenomen in de meting; je zou daarom zonder gebruik van TISAB mogelijk te laag uitkomen.

Berichten: 9

Re: TISA buffer

Heel erg bedankt!

Maar zou je misschien ook kunnen uitleggen waarom een verschil in ionensterkte zorgt voor een verschil in activiteitscoëfficiënt en daardoor dus een verkeerde potentiaal kan gemeten worden?

Met formule van Debye-Huckel kan je vinden dat die activiteitscoëfficiënt afhankelijk is van ionaire sterkte, lading en de straal van het ion. Hoe zorgen deze factoren dan precies voor een verandering in de activiteitscoëfficiënt?

Reageer