bi-amperometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

bi-amperometrie

Ik zit alweer met een onduidelijkheid. Ik heb niet echt een duidelijke cursus waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kan iemand mij misschien het concept van bi-amperometrie toelichten. Wat is nu eigenlijk het doel van deze techniek?

Als ik me niet vergis is het een soort van titratietechniek van een oxidans en een reductans. En op die manier krijg je dus een kathodische en anodische stroom. Wanneer 50% van je oxidans is omgezet en 50% van je toegevoegde reductans eveneens is omgezet, geeft dit dan een maximale stroomintensiteit omdat het de grootste hoek zou vormen met de potentiaalas. Wat gebeurt er dan als alles is omgezet? En wat is er nu zo kenmerkend aan deze analysetechniek?

Alvast bedankt.

Berichten: 1.379

Re: bi-amperometrie

Het belangrijkste kenmerk is de eenvoud van het electrodesysteem: Twee Pt- electroden naast elkaat zijn al voldoende. De verouderde naam is Deadstop Endpoint titratie. Ook de KarlFischer waterbepaling is op dit principe gebaseerd. Kijk eens op internet, via deze termen.

De werkwijze zou ik moeten opzoeken. In boeken vind je er zeker wat over. Ik denk aan boektitels als Electroanalytical Chemistry en Amperometry
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 9

Re: bi-amperometrie

Bedankt voor je reactie, hzeil.

Ik heb al een beetje zitten zoeken en ik kom meestal een vage uitleg tegen waardoor ik het principe nog niet begrijp. En meestal kom je dan ook nog op duitstalige teksten uit (dat is niet bepaald een taal die ik beheers).

Ik heb ook niet veel tijd om het in boeken te gaan opzoeken (ik zit in mijn examenperiode) dus als je nog wat meer komt te weten is die info altijd welkom.

Reageer