Zuurgraad koffie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zuurgraad koffie

Ik maak voor school (scheikunde) een praktische opdracht over de zuurgraad van koffie. Daarvoor ga ik de pH van koffie meten, een titratie uitvoeren met 0.1 M natronloog en het geleidend vermogen meten.

Heeft iemand tips waar ik goede theorie kan vinden over de zuurgraad van koffie? Afbeelding

Berichten: 774

Re: Zuurgraad koffie

Hallo,

Ik denk dat afhankelijk is van je merk van koffie en de concentratie die je oplost...

Ik betwijfel dat hier echte tabellen over bestaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zuurgraad koffie

Lisje90, heb je al in het Engels gezocht op Internet? Op het Internet is doorgaans in het Engels meer wetenschappelijke informatie te vinden.

Zoek maar eens op coffee acidity

Edit: Dit neemt niet weg dat Rappen-eddy waarschijnlijk gelijk heeft voor wat betreft verschillen tussen de merken koffie onderling. Over hoe groot die verschillen zijn, durf ik geen uitspraak te doen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: Zuurgraad koffie

Goeie tip over dat zoeken in het Engels! Ja, bij ons experiment houden we de soort koffie gelijk. Onze onderzoeksvraag is: is de manier van koffiezetten van invloed op de zuurgraad?

We gaan op drie verschillende manieren koffie zetten: senseo, ouderwets met koffiezetapparaat en kampeer-methode: koffiefilter & kokend water.

Daarna meten we de zuurgraad met een pH-meter en vervolgens voeren we een titratie uit met 0.1 M natronloog.

Re: Zuurgraad koffie

De zuurtegraad van kofiie is een organoleptisch (proeven en ruiken) begrip en niet een strikt chemisch of natuurkundig begrip.

Denk maar eens aan cola, er zijn weinig mensen die zich realiseren dat cola een pH heeft van tussen de vier en de vijf.

Ik zou aan het onderzoek een proeftest toevoegen dwz de koffie dit getest wordt eerst proeven en proberen te beschrijven hoe zuur je die vindt op bv een schaal van een tot tien of in deze koffie proef ik meer zuur dan in die koffie.

Bij het meten van de pH moet je wel in de ageten houden dat de temperatuur een behoorlijke invloed kan hebben en je die ook moet meten.

Reageer