tips over ijzer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

tips over ijzer

Hallo, ik doe mijn GIP over ijzer, maar ik geraak er niet goed aan uit welke proeven ik daarvoor kan uitvoeren.

Enerzijds zeker een Redoxtitratie voor bepaling ijzergehalte, maar iemand nog andere tips? moet wel mogelijk zijn in een chemielokaal(met zuurkast) maar moet ook goedkoop zijn

Dank, Philip

Berichten: 3

Re: tips over ijzer

IJzergehalte bepalen zou ik doen in een geluidsband, kan iemand de stappen uitleggen? eerst ijzer oplossen in bepaalde stof & dan via titratie met kaliumpermangaat hoeveelheid bepalen, dingen waarvoor ik moet oppassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: tips over ijzer

Voor de ijzerbepaling moet je uitkijken voor interferentie van andere metalen die eventueel ook in de magneetband kunnen zitten. Bij het oplossen van ijzer uit de magneetband (in zuur) vermoed ik wel dat je een ijzer(III) oplossing krijgt. Hierdoor heeft een directe permanganaat titratie niet veel zin.

Een leuke proef met ijzer is ook het maken van pyrofoor ijzer. Dit kan door ijzeroxalaat in een reageerbuis te verhitten. Je krijgt dan pyrofoor ijzer wat direct in de fik gaat wanneer je het uit het reageerbuisje giet.

Re: tips over ijzer

Link:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...c=6112&hl=ijzer

de zoekfunktie is een optie om iest te vinden op het forum ;)

Berichten: 3

Re: tips over ijzer

ja heb dit al gebruikt, maar vond het niet zo duidelijk:D

bedankt é gastn :):)

Reageer