Pipetteren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 365

Pipetteren

Zelf ben ik van mening dat het niet mag. Onze vakdocent is echter op docentenstage geweest bij een bedrijf waar ze uit maatkolven pipeteren en vind nu dat dit de norm is en je dus gewoon uit maatkolven mag pipeteren op school.

Graag jullie mening

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Pipetteren

Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je niet uit een maatkolf zou mogen pipetteren, zolang je je ermaar van bewust bent dat je daarmee eventueel onzuiverheden introduceert.

Het beste is natuurlijk vanuit de maatkolf wat overgieten in een erlenmeyer of bekerglas, maar ik blijf erbij dat dat dacht ik geen 'must' is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Pipetteren

Het pipetteren uit een maatkolf mag niet is grotendeels achterhaald door het gebruik van disposable pipetpunten.

Vroeger bij het gebruik van volpipetten was het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk een ijkreeks te meken met het gebruik van een enkele pipet die telkens met de te gebruiken vloeistof werd voorgespoeld dit om het aantal pipetten dat je moest spoelen na afloop te verkleinen.

Daarnaast speelde het een rol dat je altijd het risico liep dat een pipet niet goed gespoeld was waardoor je oplossing verontreinigd kon worden.

Berichten: 774

Re: Pipetteren

Wij mogen het niet, gewoon nooit, of we worden afgesnauwd !

Maar ik doe het vaak toch hoor :D

Berichten: 552

Re: Pipetteren

Als je pipet goed gespoeld is, waarom niet...

regels zijn er om overtreden te worden :D

Re: Pipetteren

Als je op een gecertificeerd lab werkt zijn alle procedures volledig beschreven en als daar staat voorgeschreven dat je niet uit een maatkolf mag pipeteren dan heb je je daar aan te houden of je zult eerst de regels moeten veranderen.

Ik vindt dat het handhaven van de regels op een lab een must is zowel voor het werk als voor persoonlijke veiligheid.

Berichten: 223

Re: Pipetteren

rappen-eddy schreef: Wij mogen het niet, gewoon nooit, of we worden afgesnauwd !

Maar ik doe het vaak toch hoor :D
hier op school idem

ben je al je oplossingen kwijt ;)

maar als je soms ppm`s of ppb`s wil meten en je moet het eerst overkiepen in een bekerglas zit je er gauw aan in geval van bv natrium

Berichten: 52

Re: Pipetteren

Op school leren wij van niet, omdat je dan bij het pipetteren je oplossing weer kan vervuilen.

Daarom moeten we een deel van inhoud in een (schone) maatkolf doen, om vanuit daar verder te werken [!]

Verder ligt het in het bedrijfsleven ermaar aan wat de bedrijfregels zijn [!]

Berichten: 915

Re: Pipetteren

Ik heb geleerd dat het laatste in een maatkolf nooit op te zuigen is, dus mag het wel degelijk :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pipetteren

Ik heb geleerd dat het laatste in een maatkolf nooit op te zuigen is, dus mag het wel degelijk :)
Mja dat kan ook je verdunning al zijn die je daar gebruikt ;)

Berichten: 915

Re: Pipetteren

Wat zit er eigenlijk in een maatkolf?

Ten hoogste een stockoplossing die je zelf maakte, waaruit je een 2de stockoplossing maakt en daaruit een standaardreeks.

Na je experiment giet je dit toch sowieso weg?

Maatkolven zijn dus maximaal 3 dagen oud.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pipetteren

Ja maar als je die stockoplossing nu verkloot met een vervuilde pipet? En laat die stock nu juist een duur verkregen monster zijn van een of ander bedrijf.

Berichten: 40

Re: Pipetteren

in het derde middelbaar hebben wij te horen gekregen dat we niet uit een maatkolf mogen pipetteren maar het jaar daarna in het vierde dus mochten we het wel we moesten enkel zorgen dat ons pipet goed was gespoeld en dat we het goed deden en nu in het vijfde doen we het nog steeds. dus waarom niet

Berichten: 774

Re: Pipetteren

ach ja, ik vind ook als het niet levensbedreigend is of het is voor een eigen proefje op school, moet het allemaal kunnen.

Maar in een bedrijf of voor een belangrijke analyse niet.

Berichten: 365

Re: Pipetteren

Beryllium schreef:Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je niet uit een maatkolf zou mogen pipetteren, zolang je je ermaar van bewust bent dat je daarmee eventueel onzuiverheden introduceert.
dit is het argument waarom ik vind at men op school in een leersituatie niet uit maatkolven mag pipteren. Beginnende studenten zijn zich meestal niet bewust van het feit dat ze daarmee onzuiverheden kunnen introduceren.

Vorig jaar bleek dit overigens overduidelijk tijdens een vaardigheidstoets. Een student had even snel met een met demi gespoeld pipet welke niet droog was uit de stockoplossing gepipeteerd en had een afwijking van 10% na titreren. (waar 1.5 % was toegestaan om te kunnen slagen)Leerlingen die na hem de stockoplossing hadden gepakt hadden ongeveer dezelfde afwijking van het resultaat. Bij controlle van de stockoplossing door onszelf bleek dat de bewuste student de boel behoorlijk verdund had met zijn natte pipet.

Het argument dat je met disposeble punten wel mag pipeteren uit een maatkolf vind ik om dezelfde reden (zich niet bewust zijn van het introduceren van onzuiverheden) niet steekhouden. Vooral omdat bij ons regelmatig dergelijke pipetten verklooid worden doordat ze in de pipet vloeistof opzuigen door hem vol horizontaal te houden bv. (wat bleek toen plotsklaps een heldere oplossing geel kleurde...)

Je wijst ze als instructeur hier wel veelvuldig op maar op de een of andere manier (en zo was ik zelf ook) leer je het meeste van fouten en op school maken ze die herhaaldelijk. En om die reden wil ik persoonlijk niet dat er uit voorraadflessen of stockoplossingen in maatkolven rechtstreeks gepipeteerd word.

Eeen andere zaak vind ik het als je al (vanuit een bekerglas) een verdunningsreeks gemaakt is want gaat het dan mis dan is je stockoplossing in ieder geval nog intact.

Gesloten