[scheikunde] chemische proefjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] chemische proefjes

Hallo! ik moet voor een bepaald vak een dag meebeleven met de kindjes van het zesde leerjaar, en ik moet ook zelf voor de klas staan. Ik had in gedachte om de kinderen kennis te laten maken met de chemie (omdat ik zelf deze richting doe :P ) en ze kunnen nooit vroeg genoeg beginnen!! ;)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] chemische proefjes

wat is persoonlijk leuke proefjes vind om met een klas te behandelen is water er peper...

het werkt als volt,,, het bestaat uit 3 proefjes,

1) leg een punaise(prik dingen) rustig in een pak met water en doe er een druppel zeep bij.

2)strooi in de bak met water peper tot alles bedenkt is, laat dan in het middel 1 druppel zeep vallen.

3)olie en water in een buis/bekerglas en vervolgens zeep bijvoegen.

hiermee kan je het hebben over de oorzaak waardoor waterspinnen kunnen staan op water. water is iets waar de kinderen dagelijks mee in aanraking komen., toen ik deze proefjes in de klas had gedaan was het wel een succes, het enige probleem is dat je het niet te moeilijk moet maken.

het zijn kleine proefjes die iedereen thuis kan uitvoeren (hierdoor kunnen de kinderen het zelfs thuis aan hun ouders laten zien:P)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] chemische proefjes

Wat ik zelf ook altijd leuk vond, is het volgende:

Je neemt wat spiritus, en hierbij doe je een klein beetje water en wat zout (wordt bijna een kookrecept :P ).

Je drenkt een bankbiljet in dit mengsel en steekt het aan.

Het bankbiljet zal vlammen, maar niet verbranden door het water in het mengsel.

Je kan natuurlijk ook gewoon papier nemen in plaats van een bankbiljet, maar dit zorgt toch voor wat extra's vind ik.

Voor verdere uitleg: zie experimenten.nl

Succes!

Lars
We feed upon each other's mouths and minds like ants with social stomachs.

Weston La Barre

Berichten: 161

Re: [scheikunde] chemische proefjes

Google maar eens op blue bottle en thermo-reversibel gedrag van kunststoffen dat zijn leuke proefjes om te zien en te doen.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] chemische proefjes

Met kinderen zou ik geen proeven doen, waar vuur bij betrokken is.

Leuke proeven met alleen maar zeer eenvoudig te krijgen reagentia zijn de volgende:

- kook rode kool (kun je van te voren doen, zodat het sap klaar staat, maar een beetje gesneden rode kool koken in een erlenmeyer is natuurlijk ook leuk)

- schenk het sap in 5 verschillende reageerbuizen

- schenk de volgende 5 stoffen in de 5 reageerbuizen (1 stof per buis):

1) verdund zoutzuur

2) azijn

3) afwasmiddel-oplossing

4) verdunde ammonia

5) geconcentreerde soda-oplossing of verdunde NaOH-oplossing

Je kunt zelfs overwegen om de kinderen zelf de toevoegingen te laten doen (behalve de NaOH, gebruik dan geconcentreerde soda).

Wat ook altijd goed werkt is NaHCO3 (natriumbicarbonaat, zuiveringszout) met azijn of sterk verdund zoutzuur (3% HCl of zo, dan is het niet echt gevaarlijk). Dat bruist als een gek. Leuke variant is om wat poeder van NaHCO3 in een ballon te doen en dan wat azijn of 3% HCl in die ballon te schenken en dan dicht te maken. De ballon blaast zichzelf op en knapt op een gegeven moment als je genoeg NaHCO3 en zuur gebruikt. NaHCO3 is heel goedkoop en zelfs als de kids er iets van eten gebeurt er nog niets, dus echt niet gevaarlijk.

Als laatste wil ik noemen, een verdunde oplossing van geel bloedloogzout, K4Fe(CN)6, ca. 1% concentratie (gewicht). Laat de kinderen daar mee 'verven' op wit of lichtgeel papier.

In een bloemspuit een oplossing van 2 gram FeCl3 maken in 200 ml 1% HCl of half om half water/azijn en deze vernevelen over de schilderingen/tekeningen van de kinderen. Wat ze gemaakt hebben komt dan als diepblauwe tekening te voorschijn. Dit maakt ook veel indruk.

Zelf heb ik een keer op een verjaardagsfeestje van onze oudste dochter (toen 10 jaar) deze experimenten laten doen door de kinderen zelf. Ze vonden het GEWELDIG.

Reageer