[scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Hallo!

Ik heb in een experimentvoorschrift staan dat paracetamol een pka van 9.5 heeft en bij een pH van 6 ongeladen is.

Maar dat kan toch niet? paracetamol is toch base?

paracetamol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Wat is volgens jou een vereiste om een stof een base te noemen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

De OH-groep aan de benzeenring kan vrij gemakkelijk een proton afstaan. Paracetamol is dus een zwak zuur.

Een base moet de mogelijkheid hebben om ergens een proton te binden. Paracetamol heeft geen geschikte plek hiervoor en is dus geen base.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

En is de pka van 9.5 aan die OH groep te wijten??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Een base moet de mogelijkheid hebben om ergens een proton te binden. Paracetamol heeft geen geschikte plek hiervoor en is dus geen base.
Misschien mis ik iets Martijn? Als ik naar de structuur van paracetamol kijk kun je toch een proton binden aan de stikstof? Dat zou voor mij de pKa van 9.5 verklaren.
En is de pka van 9.5 aan die OH groep te wijten??
Nee, dat geloof ik niet.

Misschien is er nog iemand anders die hier duidelijkheid kan geven?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

De amine hier, zit in een amide. Ik heb van Martijn genoeg draaien om de oren gekregen om te begrijpen dat een amide NIET basisch reageert :P

EDIT: fenol kan hier uiteraard een tik zuur reageren omdat het de mogelijkheid geeft om de negatieve lading de ring in te sturen, wat een aantal extra resonantiestructuren geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

OK :) dat is dan duidelijk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 552

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

ja dus. de pKa is te wijten aan de OH groep. Het feit dat de stof dan ongeladen is komt door de pH die veel lager ligt dan de pKa (logaritmisch!)

Het dissociatie-evenwicht ligt dus naar de kant van de geprotoneerde vorm (OH-groep) dus ongeladen.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Vuist waarde voor de pKa van een fenol = 10 Dus dit komt ook mooi overeen. En inderdaad een amide treedt niet makkelijk op als een base. Denk maar eens aan de backbone van een proteine :)

Reageer