Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

hallo allemaal

ik ben nieuw hier dus hoop dat ik dit topic hier goed geplaatst heb omdat ik niet wist waar deze onder hoorde.

ik moet voor school een proefje doen, namelijk colorimetisch bepalen wat het gehalte werkzaam chloor in zwembadwater.

alleen na heel veel prutsen kom ik er niet meer uit:

alleer eerst hebben wij een test expiriment gedaan met 50 mL zwembadwater, 1 ml 0,1 M kaliumjodide(opl) en 1 mL 2 M zwavelzuur(opl) en wat zetmeel.

op deze manier kom je dus iets te weten over de hoeveelheid hypochloriet in water. ( het werkzame gedeelte wat wij dus moet bepalen.)

berust op de werking ClO- + Cl- + H2O --><-- Cl2 + 2 OH-

en dat reageert immers 1:1 en kun je zetmeel simpel als indicator gebruiken :)

nu zijn wij in eerste instantie bezig gegaan met verschillende hoeveelheden hypochloriet toe te voegen samen met de eerder beschreven stoffen ipv het zwembad water. Alleen kwam ik er al snel tot de ontdekking dat op 1 of andere manier die omslag van kleurloos naar zeer donker erg groot is. Na dit zelfde geprobeerd te hebben met jood wat ook mislukte vraag ik nu bij deze jullie hulp!

iemand die een goede oplossing heeft voor mijn probleem aangezien ik zo geen goede colorimetrie kan uitvoeren....

edit: het gaat hier dus nog om een goede ijklijn te maken voor de bepaling van het actieve chloor gehalte in het zwembadwater

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties !!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Denk ook aan je notatie; chloor is niet 'CL' maar 'Cl' en water niet 'H20' maar 'H2O'.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

Ik begrijp dat je het hypochloriet bij kaliumjodide hebt gevoegd en m.b.v. zetmeel als kleuringsreagens de hoeveelheid gevormd jodium colorimetrisch wilt bepalen.

Dat gaat inderdaad niet.

Zetmeel wordt als indicator gebruikt bij titraties waarbij jodium juist verdwijnt (bijv. naar jodide). En inderdaad: zetmeel is daarvoor heel geschikt omdat de kleuromslag vrij plotseling is en heel goed zichtbaar (van bijna zwart via donkerblauw naar kleurloos).

Bij jouw reactie wordt juist jodium gevórmd uit het jodide.

Je methode werkt wel, maar je moet de gevormde jodium anders aantonen. Meestal gebeurt dat door titratie met thiosulfaat. Daarbij gaat jodium weer terug naar jodide. Je kunt zetmeel nu wél als indicator gebruiken. Wees er wel zeker van dat je een overmaat jodide toevoegt aan het hypochloriet (dit moet geheel verdwenen zijn).

Als je bepaling per sé colorimetrisch moet, dan kun je proberen om jodium direct te meten, zonder toevoeging van zetmeel. Jodium heeft tenslotte een eigen kleur. Maar ik heb geen idee of dit werkt.

Berichten: 5

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

oke, ik begrijp wat je bedoelt maar nog niet helemaal hoe ik het wel moet doen

het is de bedoeling dat ik een ijklijn ga maken waar ik bekende hoeveelheden in toevoeg om dat als vergelijkingsmateriaal te gaan gebruiken voor ons zwembad water.

Op die manier moet je colorimetrisch te weten kunnen komen op welk punt van de grafiek het zwembad water dan ligt en zo moet te berekenen of rechtstreeks aan te tonen hoeveel hypochloriet het zwembad water dus bevat.

Zou je me mischien iets meer op weg kunnen helpen met hoeveel ml van stof XXX er steeds toegevoegd zou moeten worden met welke indicatoren en welke stoffen als overmaat zoals je aangaf in je post ?

ik ben al ruim 8 uur er mee bezig geweest maar kom nog niet echt tot een werkende wijze waarmee het te bepalen valt.

edit: het moet trouwens perse colorimetrisch met behulp van coach5/6 op de computer.

trouwens, volgens de metingen van het zwembad zou het gehalte rond de 0,86 gram zitten volgens hun eigen meting, dit is niet colorimetrisch gebeurd maar een afwijking van +- 0.15 lijkt me dan reeel.

Wat ik zelf al gedaan heb:

10 reageerbuisjes genomen waar steeds 1 mL zetmeel oplossing in gestopt. en aanvullen tot 10 ml beginnen met 9 mL H20 met 0 mL Joodwater in reageerbuisje 1 tot reageer buisje 10 waarin 9 mL Joodwater in gepippeteert was met 1 mL zetmeel oplossing.

hierbij hebben wij het zwembadwater reageerbuisje gevuld met 7mL zwembadwater, 1 ml 0.1 M Kaliumjodide, 1mL 2 M zwavelzuur en 1mL zetmeeloplossing.

ook heb ikal iets vergelijkends gedaan door hypochloriet te pippeteren en aanvullen op exact de zelfde wijze als bij het reageerbuisje met zwembadwater beschreven staat. ook hier viel het zwembadwater te ver onder de kleur van de 1e oplossing die wij maakten die gekleurd werdt en dus meetbaar voor de colorimeter.

Zou het ook kunnen dat wij een te ruwe schaalverdeling maken dus dat wij nauwkeuriger om de kleur van het zwembadwater moeten gaan meten zodat ik zo een ijklijn krijg waarin het zwembadwater wel valt ?

of doe ik nu op dit moment iets helemaal verkeerd???

als iemand een idee heeft van hoe dit wel zou moeten zou die gene dan aub aan willen geven wat ik in de reageerbuisjes moet doen met welke molariteit en de hoeveelheden in ml want ik kom er zo niet echt meer uit.

alvast heel erg bedankt voor de hulp !

Berichten: 223

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

ik weet dat hach-lange sneltestjes heeft voor actief chloor

Berichten: 5

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

het moet helaas met behulp van colorimeter en ipcoach op de pc :(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

Wat versta je onder joodwater? Is dat een oplossing van kaliumjodide en jodium in water? Welke concentratie heeft dat joodwater? Als je zegt dat
ook heb ikal iets vergelijkends gedaan door hypochloriet te pippeteren en aanvullen op exact de zelfde wijze als bij het reageerbuisje met zwembadwater beschreven staat. ook hier viel het zwembadwater te ver onder de kleur van de 1e oplossing die wij maakten die gekleurd werdt en dus meetbaar voor de colorimeter.
dan krijg ik het gevoel dat je joodwater te geconcentreerd is.

Verder denk ik nog steeds dat dat zetmeel niet werkt. Ik zou dat niet toevoegen.

Ik zou eerst dat zwembadwater eens afhandelen met KI.

Dan verschillende verdunningen van het joodwater maken tot de kleur ongeveer die van het afgehandelde zwembadwater heeft. Als je die joodwaterverdunning nou aanhoudt als middenpunt en er reeksen met meer en minder verdunning omheen maakt, dan zit je ´ijklijn´ in ieder geval goed.

Berichten: 5

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

het probleem zit er in dat zonder dat zetmeel toe te voegen aan t zwembad water het water kleurloos blijft

op die manier gaat het dus niet werken aangezien er dan geen absorptie plaatsvind

weet niet hoe u dit in gedachten had, mischien zie ik iets over het hoofd ?

even aanvullend, wat de concentratie was weet ik zo niet meer zou ik op school zo kunnen bekijken daar liggen mijn aantekeningen.

verder gaat het er om met die kleur:

de 1e 3 reageerbuizen zoals hier boven beschreven zijn kleurloos.

de 4e is wel gekleurd maar dan in 1 keer al meer gekleurd als het zwembadwater monster.

terwijl dit verschillen zijn van 1 ml. en de 4e reageerbuis wordt al in 1 keer te donker.

zou ik dan kleinere verschillen doen als 1 ml ? dus 0.1 ml of iets dergelijks ?

het probleem zit er vooral in dat de ijklijn nu hoger begint als het punt waar het zwembad water moet gaan vallen.

Re: Colorimetrische bepaling van werkzaamchloor.

Zoals je in het begin al meldt wordt zetmeel gebruikt als indicator dwz een minimale hoeveelheid moet in staat zijn een visuele kleuromslag te geven.

Voor colorometrie moet de mate van kleuring van het zetmeelcomplex een maat zijn voor de te meten stof, cq in dit geval is dit jodium.

Het probleem zal zijn dat je zetmeel en jodiumconcentraties heel erg laag moeten zijn om kleurgradaties te krijgen.

Ik zou van van je eerste buis eens een verdunningsreeks te maken met verdunde zwavelzuuroplossing 0,05M en kijken hoever de oplossingen verdund moeten worden om gradaties te krijgen.

Bv. eerst stappen van 10x en dan bij de omslag stappen van 2x verdund.

Ik denk dat je verbaasd zult staan hoe ver je moet verdunnen ;) , hopelijk heb ik het mis.

Reageer