Rendement

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Rendement

Dag iedereen,

Ik heb een domme vraag denk ik, maar wat zijn de verschillende manieren om het rendement te verhogen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Rendement

Het rendement waarvan? Een chemische reactie, een zonnecel, een verbrandingsmotor?

Berichten: 13

Re: Rendement

Sorry dat ik zo algemeen was. Ik bedoel het rendement (het procentuele van de omzettingsgraad), van een evenwichtsreactie.

bedankt.

Berichten: 552

Re: Rendement

Hoe denk je in te spelen op je evenwicht?

Berichten: 13

Re: Rendement

wel, ik dacht dat je het rendement kan vergroten door de druk te verhogen (of het volume te doen zakken), de concentratie verhogen of de temp verhogen, maar ik ben hier niet zeker van.

Berichten: 552

Re: Rendement

Dat kan allemaal. Hangt af van hoe je evenwicht eruit ziet.

Al gehoord van het principe van Le Chatelier? Zoek het anders eens op en het wordt wel duidelijk

Berichten: 13

Re: Rendement

stel nu het volgende:

PCl3 + Cl2 --> <-- PCl5

No: 5mol 5mol 0mol

Ne: 1mol 1mol 4mol

rendement=80%

hoe verhoog je dit rendement dan?

moet je dan de reactieproducten stimuleren?

de concentratie van PCl5 verhogen, of die van de reagentia verlagen?

de temp verlagen? (temp verlaging stimuleert exotherme reactie)

de druk verlagen? (drukverlaging stimuleert kant meeste deeltjes en vice versa)

Berichten: 552

Re: Rendement

Druk is enkel van toepassing als de reactie verloopt in de gasfase.

Temperatuur is van toepassing als je het endo- of exotherm karakter kent van de reactie. Bij endotherme reacties zal temperatuursverhoging leiden tot verhogen van je rendement (en viceversa)

Het voorstel dat je daar geeft mbt de reagentie is wel niet goed. Wat zou je dan wel moeten doen?

Berichten: 13

Re: Rendement

4A(g) + 2B(g) <=> C(g) + 3D(g) + 5E (g) ( ΔH > 0 )

dus hier kan je dan zeggen, het is een endotherme reactie: dus temp moet stijgen om rendement te verhogen en de druk moet ook stijgen (of het volume moet dalen) en de concentratie van een reactieproduct verhogen ofwel van een reagens verlagen... ? klopt dit?

Berichten: 552

Re: Rendement

Je gaat van zes deeltjes naar negen deeltjes? Wat zou drukverhoging (volumeverlaging) dan tot effect hebben? Dat je evenwicht juist naar links zal lopen, en dat wil je niet.

En je zegt nu hetzelfde mbt de reagentia. Je moet juist de concentratie aan reagentia (links van de pijl) verhogen, of de concentratie aan reactieproducten verlagen

Berichten: 13

Re: Rendement

oh, dus je moet het evenwicht naar rechts proberen te krijgen...? ik dacht dat het naar links moest gaan! bedankt om me er op te wijzen he. dus alles wat ik zonet zei, omgekeerd is juist? ik heb gezien dat drukverhoging het evenwicht verschuift naar die kant van de reactievgl waar de som van de coëfficienten van de gasmolecule het kleinst is.

Berichten: 552

Re: Rendement

Naar links?! Rendement is toch een maat voor de opbrengst van je reactie.

Berichten: 13

Re: Rendement

ja idd, sorry. Daarom dat ik niet zeker was... heel erg bedankt voor je hulp he.

Dus de reactie moet naar rechts verlopen zoals je zei he.

Reageer