zuiverheid bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

zuiverheid bepalen

Hallo allemaal,

We doen op school een project over toner.

We moeten 2 van deze toners bij elkaar doen en daarna weer uit elkaar halen.

dit moet met een zuiverheid van 90% en je raadt het al we moeten ook aantonen dat die zuiverheid ook daadwerkelijk 90% is. ik had zelf gedacht om dit te doen door middel van de UV-VIS spectrometer maar ik kom er maar niet uit hoe dat dit ding werkt en op wat voor een manier dat ik dan kan doen.

Zou iemand hier antwoord op weten, ?!

Gr's Chrissy

Re: zuiverheid bepalen

Hallo Chrissy, welkom op het forum.

Je wilt 2 toners bij elkaar doen en dan weer gaan scheiden waarna je de zuiverheidsgraad moet bepalen, korrect samengevat?

Als we je moeten helpen moet je uitgebereider beschrijven wat je al weet van de toners want dat is echt echt nodig om te kunnen helpen met hoe je de zuiverheid kunt bepalen.

Berichten: 2

Re: zuiverheid bepalen

oke ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

toner dat is de 'inkt' van de laserprinter. bij het afdrukken wordt gebruikt gemaakt van magnetisme van de toner. We moeten er 2 bij elkaar doen. 1 redelijk grof gemalen en de ander wat fijner. we halen ze dan weer uit elkaar door ze te zeven en te ziften

Als we ze uitelkaar gehaald hebben dan moeten ze zo uit elkaar gehaald zijn dat de toners beide voor zeker 90% weer zuiver zijn.

dit zuiverheid die moeten we dus aan gaan tonen. en nou is me verteld dat dat met de UV/VIS spectrofotometrie moest. nou is mijn vraag dus hoe ikd at moet doen en hoe zo'n apparaat precies werkt,

ik hoop dat dit duidelijk genoeg is anders vraag maar raak !

Re: zuiverheid bepalen

Ik zou niet weten hoe dat met UV/VIS spectrofotometrie zou kunnen, hiermee kun je alleen in heldere vloeistoffen meten en zeker geen deeltjes.

Ik ben misschien erg simpel maar ik zou gewoon de fijnste fracties wegen en zorgen dat 90 % van het gewicht van de fijste toner heb dan zit je volgens mij goed.

Hebben ze ook gezegd waarom dat met spectrofotometrie zou moeten en misschien hoe ze zich dat voorstelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuiverheid bepalen

Krijg je die twee toners aangereikt of mag je ze zelf kiezen?

Als je ze zelf mag kiezen en als die toners op te lossen zijn in een oplosmiddel (ik heb hier geen weet van), dan zou je de grovere een andere kleur kunnen nemen dan de fijnere. Na het zeven kun je ze ieder oplossen. Via UV/VIS zou je dan met standaardoplossingen de concentratie van de fijnere ´kleur´ in de grovere toner kunnen bepalen en omgekeerd in de andere.

Iets anders kan ik me ook niet bedenken.

Berichten: 10

Re: zuiverheid bepalen

Het kan vast ook op andere manieren, maar omdat ik me bezighoud met molecuulspectroscopie wil ik daar altijd de oplossing zoeken.

Wat je kunt proberen is om een aantal standaarden te maken door beide inkten met bekende concentraties te mengen. Van deze standaarden een infraroodspectrum opnemen en een ijklijn maken. Nu zou het mogelijk moeten zijn om van een inkt mengsel de concentratie te bepalen.

Het is wel van belang om in het spectrum een gebied te selecteren waar alleen 1 van de 2 inkten absorbeert. Alleen zo kan er een ijklijn opgesteld worden.

Berichten: 391

Re: zuiverheid bepalen

Ten eerste, toners zijn geen inkten maar in de regel vaste polyesterharsen met pigmenten (is vaste (s) kleursof) en andere vaste hulpstoffen.

Beide soort componenten zal je niet 1 2 3 in oplossing krijgen.

Of kies een toner van Oce en een andere fabrikant.

Dan volstaat een magneetje.

De toners van Oce bevatten ijzer dus die vis je er zo met een magneetje uit.

Reageer