Kopercitraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

Kopercitraat

Ik heb in een schaaltje een muntje van 5 eurocent gedaan en hier kraanwater bijgegoten.

Hierna heb ik schepjes citroenzuur toegevoegd en deze volledig door diffusie op laten lossen.

Dit heb ik 2 dagen laten staan en de derde dag op de verwarming gezet, waardoor het volledig ingedampt wer.

Ik verkreeg hierdoor mintgroene kristallen, waarvan ik vermoed dat het (in ieder geval voor een deel) uit kopercitraat bestaat.

Ik weet dat de eurocent munten niet louter uit koper bestaan, maar waarschijnlijk voornamelijk uit nikkel, omdat ze flink op magnetisme reageren.

Maar de mintgroene kleur van het ingedampte zout, doet mij vermoeden dat er koperzouten zijn gevormd. Ik zal het experiment met een stuk zuiverder koper gaan herhalen om te zien of dezelfde kleur zal ontstaan.

Wellicht heeft iemand anders al een idee welk citraat ik heb verkregen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kopercitraat

De eurocenten (1,2,en 5) bestaan uit verkoperd staal.

De eurocenten (10, 20 en 50) bestaan uit Noords goud (koper, zink, aluminium en tin).

Alleen de euromunten bevatten nikkel.

Ik verwacht toch dat het een koperverbinding is. Kopercitraat is overigens blauw/groen.

Je kunt natuurlijk altijd met een heel klein beetje testen of het koper bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopercitraat

Testen doe je door een beetje van je stof in aangeloogd water op te lossen. Er dient dan koperhydroxide neer te slaan. Het loog mag niet te sterk zijn.

EDIT: De neerslag behoort ook blauw te zijn, als er bruin tussenzit zijn het ook wat ijzerzouten die neerslaan.

Berichten: 23

Re: Kopercitraat

Onze Europese munten van 5 cent zijn dus voornamelijk uit staal gemaakt. Dat wist ik niet en verklaart even goed waardoor ze aan magneten blijven kleven.

Het ontstane zout is inderdaad meer blauwig dan mintgroen, meer richting de kleur van gedeeltelijk watervrij kopersulfaat.

Hoe zou ik kunnen testen of het koper bevat? Via een neerslagreactie of via een thermische ontleding misschien?

edit: Ik zie dat FsWd al een neerslagreactie met OH- voorstelt. Als er ijzerionen bijzitten, dan zullen deze ook neerslaan met OH-, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kopercitraat

Ik zie dat FsWd al een neerslagreactie met OH- voorstelt. Als er ijzerionen bijzitten, dan zullen deze ook neerslaan met OH-, toch?
Ja, ijzer slaat ook neer. Als er na toevoeging van loog een lichtblauw neerslag ontstaat, dan is het koper.

Maar gezien het feti dat je neerslag lichtblauw is, is het nu al vrijwel zeker dat het een koperverbinding is.

Berichten: 3.145

Re: Kopercitraat

FsWd schreef: Testen doe je door een beetje van je stof in aangeloogd water op te lossen. Er dient dan koperhydroxide neer te slaan. Het loog mag niet te sterk zijn.

EDIT: De neerslag behoort ook blauw te zijn, als er bruin tussenzit zijn het ook wat ijzerzouten die neerslaan.
Dat gaat hier niet op. Koper ionen vormen een complex met citraat ionen. Zelfs bij zeer hoge pH blijft de oplossing helder en diepblauw. FsWd, probeer het volgende maar eens:

- Voeg wat oplossing van kopersulfaat toe aan een oplossing van natrium hydroxide. Je krijgt een blauw neerslag.

- Voeg nu een oplossing van trinatriumcitraat toe (of een oplossing van cirtroenzuur in overmaat natrium hydroxide oplossing). Het neerslag lost op, je krijgt een sterk basische oplossing van een citrato complex van koper.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopercitraat

woelen schreef:
FsWd schreef: Testen doe je door een beetje van je stof in aangeloogd water op te lossen. Er dient dan koperhydroxide neer te slaan. Het loog mag niet te sterk zijn.

EDIT: De neerslag behoort ook blauw te zijn, als er bruin tussenzit zijn het ook wat ijzerzouten die neerslaan.
Dat gaat hier niet op. Koper ionen vormen een complex met citraat ionen. Zelfs bij zeer hoge pH blijft de oplossing helder en diepblauw. FsWd, probeer het volgende maar eens:

- Voeg wat oplossing van kopersulfaat toe aan een oplossing van natrium hydroxide. Je krijgt een blauw neerslag.

- Voeg nu een oplossing van trinatriumcitraat toe (of een oplossing van cirtroenzuur in overmaat natrium hydroxide oplossing). Het neerslag lost op, je krijgt een sterk basische oplossing van een citrato complex van koper.
Ik moet je helaas op je woord geloven dan ;) . Een thuislab zal nog wel een tijd op zich laten wachten.

Berichten: 23

Re: Kopercitraat

Ik ben nu vergelijkingsmateriaal aan het maken door dunne stukjes electriciteitsdraad in een citroenzuuroplossing met een beetje H2O2 erbij te laten reageren. Als het verkregen zout qua kleur op het verkregen zout met de 5 eurocent lijkt, dan geloof ik dat het ook hier kopercitraat betrof.

Gisteren heb ik een vergelijkbaar experiment gedaan met koperdraadjes, azijnzuur 80% en H2O2. Dit gaf een meer exotherme reactie dan ik had verwacht, maar gaf een prachtig diepblauw resultaat in de vorm van een koperacetaat-oplossing. Deze ben ik nu aan het indampen.

Reageer