hybridisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

hybridisatie

hallo, ik heb hier een dringende vraag voor een toets van morgen, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

bij de stof, C3H6 , wat is dan de hybridisatie voor de koolstofatomen? krijgen ze allemaal 3sp3's? en hoe zien de molecule-orbitalen er dan uit op een tekening? Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hybridisatie

Hoeveel bindingen hebben de koolstofatomen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: hybridisatie

ik ben hiermee bezig op school, maar de leerkracht heeft ons niet echt uitgelegd hoe het moet. ik stel mij voor dat er eerst een dubbele binding is (CH2met CH) en dan een enklevoudige tussen CH en CH3 niet? maar hebben alle 3 koolstoffen dan 3 sp2's?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: hybridisatie

ik ben hiermee bezig op school, maar de leerkracht heeft ons niet echt uitgelegd hoe het moet. ik stel mij voor dat er eerst een dubbele binding is (CH2met CH) en dan een enklevoudige tussen CH en CH3 niet?
Dat klopt.
maar hebben alle 3 koolstoffen dan 3 sp2's?
Nee, de twee koolstoffen aan de tweevoudige binding hebben ieder 3 sp2 orbitalen en ieder één p-orbitaal. De 3e koolstof doet niet mee aan de tweevoudige binding en heeft 4 sp3 orbitalen.

Overigens heeft ook cyclopropaan de formule C3H6. Weet je dan wat de hybridisatie is van de koolstofatomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hybridisatie

Tip: kijk per atoom of er dubbele bindingen aanzitten, dit kun je ook toepassen op atomen zoals N en O. Per dubbele binding wordt het sp getalletje eentje minder.

Berichten: 5

Re: hybridisatie

bedankt maar hoe weet ik of er een sigma-binding of een pi-binding is vooraleer ik het teken?

Berichten: 552

Re: hybridisatie

een sigma-binding wordt bekomen wanneer de orbitalen overlappen langs de bindingsas. een pi-binding wordt bekomen wanneer de orbitalen overlappen loodrecht op de bindingsas. Wanneer dus twee C atomen sp2 gehybridiseerd zijn zullen de resterende p-orbitalen overlappen tot de vorming van een pi-systeem

Berichten: 5

Re: hybridisatie

Als de leerkracht mij nu een stof geeft, bv BeCl2, en mij vraagt de hybridisatie van die stof voor te stellen, welke stappen moet dan volgen?

wat moet ik eerst doen? eerst de elektronenconfiguratie? en dan?

Berichten: 552

Re: hybridisatie

aangezien Be het centrale element is en twee bindingen moet verzorgen zal het twee hybridisatie-orbitalen 'genereren'. Je kijkt dan naar je valentie-orbitalen, die bepalen immers de elektronische configuratie van je verbinding, en in dit geval zal dus 1 s en 1 p orbitaal twee sp orbitalen vormen waarin telkens twee elektronen huizen, 1 afkomstig van Be en 1 van Cl.

Berichten: 5

Re: hybridisatie

dus, als ik het goed begrijp heb ik dan een lineaire structuur met onderlinge bindingsgraden van 180 graden? ( Be in het midden en aan de weerszijden twee Cl atomen?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hybridisatie

dus, als ik het goed begrijp heb ik dan een lineaire structuur met onderlinge bindingsgraden van 180 graden? ( Be in het midden en aan de weerszijden twee Cl atomen?)
Ze zullen elkaar zoveel mogelijk afstoten

Reageer