Profielwerksutk (tandpasta)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Profielwerksutk (tandpasta)

Hoi allemaal,

ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen met...

ik moet een werkplan opstellen voor mijn profielwerksuk om het fluoriede gehalte in tandpasta op te bepalen.

Ik wil dit gaan doen met ion-selectieve elektrode..! maar ik zou niet weten hoe het werkt

en waar ik moet beginnen.

werkt het gewoon zo?: een ijk reeks maken van verschilende hoeveelheden fluoriede

en dan de tandpasta oplossen en met de ion-selectieve het fluoriede meten. ook meten wat de ijk reeks voor waarde geeft. en dan kun je de waardes met elkaar vergelijken zodat je weet hoeveel fluoriede er ongeveer in de tandpasta zit.? Of zit ik dan helemaal fout.?

ik hoop dat iemand mij kan helpen.!

Groetjes Joyce

Berichten: 77

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

Hallo,

Volgens mij staat die bepaling beschreven bij een wedstrijd. google eens op KILO scholenproject.

veel succes

Berichten: 4

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

ik kan hem nier niet vinden!..

kun je misschien wat speciefieker zijn waar ik moet zoeken?!

Berichten: 1.490

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

de fluoride bepalingen van het KILO-project worden gedaan met IonChromatografie en niet met een ion-selectieve electrode ;)

zo hebben wij dit jaar fluoride (en 3 andere ionen) in bronwater en 7-up moeten bepalen.

fluoride gehalte bepaling in tandpasta van het KILO was in 2005 ;)

Berichten: 4

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

jah okej ik ben blij dat ik dat feitje weet maar ik wil graag weten...!

hoe je dit moet bepalen in tandpasta!.!????

Groetjes

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

Het werkt hetzelfde als een pH meting, je hebt 2 of 3 fluoride standaarden nodig en je tandpasta zul je waarschijnlijk moeten verdunnen maar dat is elektrode afhankelijk.

Gewoon de gebruiksaanwijzing van de elektrode lezen en verder is je ieerste post bruikbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

http://www.vapro-ovp.com/kilo/documenten/A...ructie%20IC.pdf <-- lijkt mij toch makkelijk te vinden. En hoe je nu die fluoride uit tandpasta krijgt, mag je best je hersentjes eens laten kraken :) . Kant en klare voorschriften zoals gooi A bij B en verwarm 10 min hoef je hier niet te verwachten.

Berichten: 173

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

Inderdaad er zal de nodige monster voorbewerking voor nodig zijn.

nog een paar tips:

- het is kalibratie reeks en niet ijk reeks (het word ijk wordt niet meer gebruikt)

- een kalibratie reeks bestaat voor correcte werkwijze uit 5 evenwichtig verdeel in concentratie oplopende oplossingen waarvan het midde punt in de buurt ligt van de te verwachte waarden van je monster.

- je kalibratie reeks is een verdunnings reeks uit 1 standaard pot. maak dus 1st 1 pot als standaard en dan je verschillende oplossingen (kalibratie reeks)

- je meet altijd twee monster (tandpasta) die appart zijn voorbewerkt om eventuele toevallige fouten uit te sluiten.

- voor de goede orde maakt je ook een blanco monster die alle stappen van voorbewerking voor gaan maar geen monster bevat.

Berichten: 4

Re: Profielwerksutk (tandpasta)

kijk daar kunnen we wat mee..

ik had ook niet verwacht dat ik het in hap klare brokken zou krijgen en dat is

ook niet echt nodig!

dank U Allemaal!

Reageer