volumebepaling gesteente

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

volumebepaling gesteente

ik ben op zoek naar verschillende manieren om de volume van vulkanische gesteenten te bepalen en welk verband er bestaat tussen dat volume en de stollingssnelheid. Is er iemand met verstand van die dingen?

Berichten: 56

Re: volumebepaling gesteente

Je zou een steen in een maatcilinder met water kunnen stoppen en dan kijken wat de begin en eindstand is voor en nadat je het erin hebt gestopt. Dan heb je het volumeverschil, dus het volume van de steen.

En mij lijkt het dat als er een grotere hoeveelheid lava is dat het langer duurt voordat het gestold is, doordat het oppervlak per een bepaalde hoeveelheid steen dan kleiner zal zijn en het dus minder snel afkoelt, dus minder snel stolt. Maar dat is slechts mijn logica...

Re: volumebepaling gesteente

Ik verwacht dat het volume van vulkanische gesteentes over het algemeen wordt bepaald door de ontstaanswijze, dat bij hele grote explosieve uitbarstingen veel gashoudende gesteenstes met grote porieen onstaan zoals puimsteen en dat bij langzaam uitstromende lava vrijwel volledig massief gesteente (oa basalt) onstaat.

De stollingssnelheid zal redelijk gecorrelleerd zijn met de soortelijke massa van het gesteente, de samenstelling zal over het algemeen van ondergeschikt belang zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: volumebepaling gesteente

In het hawaiiaans zijn er zelfs verschillende namen voor de verschillende lavasoorten: google maar eens op 'a'a en pahoehoe (In het Hawaiiaans spreek je alle klinkers los uit: PA-HO-EE-HO-EE). De vloeibaarheid en stroming over het oppervlak hebben hier inderdaad hun uitwerking.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Lava

Gezien de porositeit lijkt me overigens dat het heel moeilijk is om het volume door onderdompeling te bepalen! Er zal altijd een deel van de porien niet vollopen. Misschien dat je juist moet voorkomen dat de porien vollopen door het eerst strak in een plastic zakje te doen,

Reageer