stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Hallo,

Een tijd geleden had op een documentaire een chemische proef gezien waarvan ik amper kon geloven dat zoiets bestond.

Als ik het mij goed herinner was het een koperen staaf die in een halfvol glazen vat waterstofperioxide werd gedumpt. En na enkele minuten of uren begon deze een reactie te vertonen. De vloeistof vermenigvuldigde zich 100 of 1000 keer waardoor het vat natuurlijk brak.

Kan iemand van jullie mij bevestigen over welk product het hem gaat? Of eventueel andere "vrij eenvoudige" vermenigvuldigingseffecten zijn ook welkom.

Ben absoluut geen chemicus maar heb dit vermenigvuldigingseffect nodig om te illustreren in een paper.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Was het vat luchtdicht afgesloten? Ik denk eerder dat er gas wordt gevormd dan vloeistof. Een stof in de gasfase neemt veel meer volume in dan in de vloeibare fase; het vat kan dan door de gasdruk zijn gesprongen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

neen hoor, het was wel degelijk een vloeistof in een afgesloten vat. die begon naderhand te bruisen en de vloeistof vermenigvuldige zich wel degelijk.

Ik had het dacht gezien in een documentaire over het ongeluk met die Russische onderzeeër die een kernkop aan boord had.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Kan ook zijn dat er schuimvorming optrad.

Berichten: 740

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Dit was idd het geval bij de kernonderzeeer Koersk.

Hier lekte waterstofperoxide (torpedo brandstof) vanuit de torpedo in de torpedobuis, waar het een reactie aanging met roest en water, dat vervolgens tot ontploffing kwam (gevolgen zijn wereldwijd bekend geworden). Deze reactie werd vervolgens nagebootst in een filmpje.

Er komt dus in een korte tijd een enorme hoeveelheid zuurstof vrij die zorgt voor de ontploffing.

Berichten: 5

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Dank u Roy,

Dat is idd het filmpje wat ik bedoel. Maar kan je mij uitleggen wat er precies is gebeurd?

Ik dacht dat het water na aanraking in contact kwam en het water met de zuurstof verminigvuldigde....maar kan mij vergissen

Berichten: 391

Re: stof die zich 1000x vermenigvuldigd...

Waterstofperoxide ontleedt kathalytisch met bepaalde metalen in water (stoom) en zuurstof.

Als raketbrandstof wordt de waterstofperoxide over zilver of platina gaas gepompt.

Deze exothermische reactie geeft dus stoom en zuurstof.

Reageer