Zwembad warmte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 774

Zwembad warmte

hallo,

Stel dat je een binnen-zwembad hebt van 1m60 diep/ 12m in lengte / 5 m in breedte.

Blijft de temperatuur van het water bv 25°C (zonder het water te verwarmen) als je er voor zorgt dat de omgevingstemperatuur 30°C constant is ?

Laat ons er ook vanuit gaan dat het water wel in beweging is, door bv een jetstream.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zwembad warmte

Neen natuurlijk niet, uiteindelijk wordt het zwembadwater ook 30 graden... als het geen warmte verliest aan de bodem en wanden.

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

Ja is dit echt mogelijk zo? Want dan lijkt me het economisch ook voordeliger van gewoon de ruimte (lucht) te verwarmen? Of niet?

Berichten: 2.337

Re: Zwembad warmte

Zonder verluchting.

Zeer goed geïsoleerd en heeeeeel veel stoken. 8-)

Als het bij mij thuis binnen 25 graden is is het veel te warm dus aan een zwembad blijven liggen zonder briesje met een drukkende warmte van 30 graden lijkt me niet aangenaam. 8-)

Toch goede redenering maar als de reden hier niet bij zit zal er wel een andere zijn die het ondoenbaar verklaart vrees ik. 8-)

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

Ja waarschijnlijk zal het de verluchting zijn die de warmte deels afvoert...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwembad warmte

Ja is dit echt mogelijk zo? Want dan lijkt me het economisch ook voordeliger van gewoon de ruimte (lucht) te verwarmen? Of niet?
Waarom denk je dat lucht verwarment economischer is dan het zwembadwater direct verwarmen? Warmte produceren kan met 100% uit bijna elke energiedrager. De hoeveelheid benodigde energie is eenvoudigweg de warmtecapaciteit maal het temperatuurverschil. Of dat via de lucht gaat of rechtstreeks aan het water dat maakt niet uit.

Nog sterker: Een centrale verwarmingsketel verwarmt altijd eerst water, en daarna wordt dat water gebruikt om lucht te verwarmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwembad warmte

Neen natuurlijk niet, uiteindelijk wordt het zwembadwater ook 30 graden... als het geen warmte verliest aan de bodem en wanden.
In dat geval zal het water na verloop van tijd zelfs gaan koken. We voegen namelijk ook nog energie toe middels de jetstream. Ik geef toe dat dat wel heel lang gaat duren.

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

Heeft er misschien ook iemand praktijkervaring, van hoeveel energie ze in het water zelf steken en hoeveel eventueel in de lucht eromheen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwembad warmte

Wat is de warmtecapaciteit van lucht? 1 kJ/kg/K

Wat is de warmtecapaciteit van water? 4.18 kJ/kg/K

Dat ligt in de zelfde ordegrootte.... maar:

Hoeveel lucht heb je? Nemen we aan 180 m3, dan ongeveer 230 kg

Hoeveel water heb je? 96 m3, dus ongeveer 96000 kg.

Vermenigvuldigen we dat uit, dan heb je voor het verwarmen van het water duizenden keren zoveel energie nodig als voor de lucht. 99.9% om 0.1%.... Nu nog even uitvissen hoeveel warmteverlies je hebt....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwembad warmte

rwwh schreef: Wat is de warmtecapaciteit van lucht? 1 kJ/kg/K

Wat is de warmtecapaciteit van water? 4.18 kJ/kg/K

Dat ligt in de zelfde ordegrootte.... maar:

Hoeveel lucht heb je? Nemen we aan 180 m3, dan ongeveer 230 kg

Hoeveel water heb je? 96 m3, dus ongeveer 96000 kg.

Vermenigvuldigen we dat uit, dan heb je voor het verwarmen van het water duizenden keren zoveel energie nodig als voor de lucht. 99.9% om 0.1%.... Nu nog even uitvissen hoeveel warmteverlies je hebt....
Om deze zelfde reden is een sauna van 80 graden warmer voor je gevoel dan een oven die is voorverwarmd op 200 graden ofzo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwembad warmte

Om deze zelfde reden is een sauna van 80 graden warmer voor je gevoel dan een oven die is voorverwarmd op 200 graden ofzo
8-[

Hoe warm iets aanvoelt heeft te maken met de temperatuur, de warmtecapaciteit, en de warmtegeleidingscoeffiient van het materiaal. Voor zover ik weet is de lucht in een oven en een sauna wat betreft de twee laatste eigenschappen gelijk.

Ik denk eerder dat als je een oven opendoet de warme lucht meteen door de omgeving wordt verdund. Je kunt goed voelen hoe heet die lucht is als je met je hoofd boven een oven hangt wanneer je het deurtje open doet.

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

(heeft volgens mij ook te maken met het feit dat de luchtvochtigheid in een sauna veel hoger is als in een oven)

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

Maar wordt in de praktijk het water enkel verwarmd, of de lucht, of beiden een beetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwembad warmte

Volgens mij is al een paar keer eerder zachtjes gehint naar de isolatiewaarden van het zwembad en het gebouw. Als de warmte uit het water zo weg kan stromen, zul je het moeten bijverwarmen. Als de warmte uit de lucht zo weg kan, moet je de lucht bijverwarmen.

Berichten: 774

Re: Zwembad warmte

Ja maar het water en de lucht staan ook wel in evenwicht met elkaar, vandaar...

Maar ik heb wel gesnapt ondertussen ;)

Bedankt!

Reageer