vleugelprofiel in kunststof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

vleugelprofiel in kunststof

hello,

Ik ben een leerlinge uit de opleiding luchtvaarttechnieken, vroeger zat ik in de chemie, maar ben er een beetje uitgegroeid. Nu hebben we de opdracht gekregen om een vleugelprofiel te maken in kunststof. Ik vroeg me af welke kunststof ik hiervoor het best gebruik.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Greetz

Berichten: 111

Re: vleugelprofiel in kunststof

Wat zijn de eigenschappen waaraan het moet voldoen? Schaalmodel, ware grootte, gewicht, stevigheid, stijfheid, etc..

Die vleugels worden overgens niet uit een soort kunststof gemaakt, meestal een licht schuim met epoxy / glasvezelmat / koolvezelmat erover. Als de buitenkant eenmaal hard is heeft het schuim aan de binnenkant weinig tot geen nut meer.

Berichten: 552

Re: vleugelprofiel in kunststof

Men spreekt dan niet meer van een kunststof maar van een composietmateriaal. Een soort van legering tussen vezels (meestal glas of koolstof) en de eigenlijke kunststof die de vezels samenhoudt (matrix) waardoor het materiaal sterk is. De romp zelf is meestal gemaakt van Glare, Glass Reinforced Aluminium, wat de sterkte en de lichtheid verklaart van vliegtuigen. Indien je enkel 1 soort kunststof mag gebruiken weet ik niet wat aan te raden, het hangt dan natuurlijk ook af van de eisen die je stelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vleugelprofiel in kunststof

Een windmolen heeft ook vleugelprofielen op de wieken. Deze hoeven echter niet licht te zijn. In Denemarken is ooit een park gebouwd van molens met betonnen wieken.

Je moet echt meer over de eisen weten voordat je een vleugelprofiel kunt maken. Voor handvormen is hout een heel goede keuze. Piepschuim gaat ook uitstekend. Deze twee hebben al heel andere eigenschappen....

Reageer