[scheikunde] Absorptiespectrum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Absorptiespectrum

Hoi iedereen, we moeten bij ons op een school een proef uitvoeren maar ik snap niet wat ik moet doen. Hieronder zie je wat ik moet doen!

Absorptiespectrum van de eiwitbepaling:

Pipetteer in twee buizen elk 5 ml biureetreagens. Pipetteer vervolgens in de ene buis 0,1 ml demi-water en in de andere buis 0,1 ml serum (de bepaling).

• Maak een absorptiecurve van het biureetreagens en maak een absorptiecurve van de bepaling t.o.v. demi-water tussen 450 en 650 nm

• Maak een absorptiecurve van de bepaling t.o.v. het biureetreagens tussen 450 en 650 nm

Iedereen die snapt wat de bedoeling is, reageer alsjeblieft!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Absorptiespectrum

Pipetteer in twee buizen elk 5 ml biureetreagens. Pipetteer vervolgens in de ene buis 0,1 ml demi-water en in de andere buis 0,1 ml serum (de bepaling).
Dit lijkt me duidelijk. Ik noem de buis met biureet en water buis B; de buis met biureet en serum buis S.
Maak een absorptiecurve van het biureetreagens en maak een absorptiecurve van de bepaling t.o.v. demi-water tussen 450 en 650 nm
Je hebt in een spectrometer altijd twee cuvetten. Het is een verschilmeting. Het is wel handig welke cuvet de meetcuvet is en welke de referentie.

Het staat er wat ongelukkig maar ik denk dat je buis B t.o.v. demiwater moet meten. Dus buis B in de meetcuvet, demiwater in de referentiecuvet. Dan meet je het spectrum tussen 450 en 650 nm.

Vervolgens doe je hetzelfde met buis S en demiwater.
Maak een absorptiecurve van de bepaling t.o.v. het biureetreagens tussen 450 en 650 nm
Hier doe je buis S in de meetcuvet en buis B in de referentiecuvet.

Ik ga er maar vanuit dat dit was waar je problemen mee had.

Reageer