quantummechanica

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 17

quantummechanica

ik wist niet waar ik deze vraag neer moet zetten maar dit leek me de beste plek...

mijn vraag is:

hoe zit een atoommodel van de quantummechanica er nou precies uit... ik snap alles nog maar bij de quarks kom ik in de problemen... wil iemand mij uitleggen in welke deeltjes quarks voorkomen en zulke dingen.

alvast bedankt
Everything Is Connected

Berichten: 173

Re: quantummechanica

Dit is een begin maar er zijn nog veel meer bronnen en boeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: quantummechanica

ja maar ik bedoel welke deeltjes bestaan uit quarks? allemaal of alleen elektronen of neutronen?
Everything Is Connected

Berichten: 173

Re: quantummechanica

ja nogmaals wiki dan

Berichten: 723

Re: quantummechanica

Weet er iemand wat degeratie is met betrekking tot het bezetten van de rotatieenergieniveaus en Raman (oorzaak normaalverdeling Stokes en anit-Stokes lijnen)? Uitleg dient niet mathematisch te zijn ofzo, gewoon beschrijving is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: quantummechanica

Je bedoelt degeneratie? Is niet helemaal netjes vertaald, in het Nederland wordt meestal ontaarding gebruikt als term (vgl. Engels, degenerate).

Uitleg wil je liever niet mathematisch, maar toch kom je daar gauw aan. Het heeft allemaal te maken met de verdelingen volgens Boltzmann. De bezettingsgraad van 2 niveaus is bepaald door het aantal 'vrije plaatsen' per niveau (dit is de ontaarding), en de temperatuur. Je kunt temperatuur zien als een vorm van energie; een stijgende temperatuur heeft tot gevolg dat deeltjes zonder 'zetje' een hoger energieniveau kunnen bezetten.

Maxwell-Boltzmann-verdeling op Wikipedia

Ramanspectroscopie#Ramanspectroscopie_op_moleculaire_schaal_bekeken op Wikipedia, kijk vooral even onder het figuur

Hoop dat je hier verder mee komt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: quantummechanica

Ik bedoel idd degenaratie, waarvoor mij excuses :) . De verschillende rotatie/vibratie energieniveaubezettingen in relatie met de Boltzmannverdeling begrijp ik. Deze alleen zou echter geen normaalverdeling in het spectrum verklaren, deze verklaart een afnemende "bevolking" van de stijgende energieniveaus (of sla ik hier dan bal al compleet mis en geeft die wel een gaussverdeling?). Wanneer je echter een rotatiespectrum bekijkt dan is er een mooie normaalverdeling over de verschillende golflengten met verschil van 2B (hetzij 4B bij Raman). Die verdeling is dan het resultaat van de Boltzmannverdeling (afnemen van energie), dus daling met stijgende energieniveau. Die ontaarding zou dit dan tegenwerken (waardoor het wel een normaalverdeling wordt). Heeft dat dan te maken die zogenaamde vrije plaatsen? Zorgen die ervoor dat de hogere rotatieniveaus gestabiliseerd worden, waardoor er meer deeltjes zich in dat stadium bevinden?

Hoop dat dit mijn vraag meer verduidelijkt, dan onduidelijker maak :s. Allezins bedankt voor de reactie want dergelijke informatie is niet steeds goed te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: quantummechanica

Nou vraag ik me toch af wat je dan een normaalverdeling noemt.

Misschien bedoel je waarom pieken in een Ramanspectrum geen lijnen zijn maar curven met een gaussvorm? Dat heeft niets te maken met de Boltzmannverdeling, maar met lijnverbreding. Dat is het gevolg van o.a. matrixverschillen waardoor de energieniveaus van dezelfde moleculen met een iets andere matrixomgeving iets andere energieniveaus hebben.

Overigens noem je rotatiespectra i.c.m. Raman. Maar Raman laat geen rotaties zien, maar vibraties.

Nu ben ik benieuwd of ik meer in de buurt kom van wat je bedoelt... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: quantummechanica

Je kan toch rotatieRaman opnemen van diatomaire moleculen? Die normaal verdeling komt trouwens ook bij gewoon rotatie-absorbtiespectroscopy voor. Kan ik hier nergens een bijlage bij steken? Heb een figuur die hopelijk mijn vraag verduidelijkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: quantummechanica

Figuur moet je even uploaden (bijv. bij imageshack)...

Maar ik ben wel benieuwd. Het Ramaneffect is alleen aanwezig bij polariseerbaarheid, en voor zover ik weet is er bij rotaties geen sprake van een veranderende polarisatie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: quantummechanica

Ik kom nog terug op het microgolfspectrum als ik die figuur heb geupload:).

Maar eerst. Kan er iemand mij zeggen op welke deeltjes de golffunctie in de verschillende vibratienieveaus van toepassing zijn (figuur lings boven, gekleurde "golfjes")? Kan nergens vinden of het nu slaat op de elektronen of over de atomen zelf. ψ2 geeft de probabiliteitsdistrubutie aan, dat weet ik. Maar dus van wat?

Afbeelding

Hopelijk is mijn vraag beetje duidelijk zo. Weet niet goed hoe anders te verwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: quantummechanica

Het golfje is niets meer dan de energie vs. de 'stand van de vibratie'. Terwijl een binding vibreert, oscilleert de potentiele energie.

Over de probabiliteitsfunctie moet ik je een zeker antwoord even schuldig blijven, maar normaliter heb je het over electronen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: quantummechanica

In theorie moeten natuurlijk alle deeltjes worden beschreven in de golffunctie. De enige eis aan de golffunctie is dat hij voldoet aan de Schrödinger-vergelijking. In de praktijk wordt de exacte beschrijving van de vergelijking al gauw ongelofelijk ingewikkeld en wil men zo veel mogelijk vereenvoudigen. Een van de eerste vereenvoudigingen is de zogenaamde Born-Oppenheimer benadering die zegt dat de atoomkernen zoveel langzamer zijn dan de elektronen dat je kunt aannemen dat de elektronen een "evenwicht" zullen bereiken voor elke vaste positie van de atoomkernen. In de praktijk zal de golffunctie dus altijd alleen elektronen beschrijven, onder aanname van een vaste positie van de atoomkernen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: quantummechanica

Het golfje is niets meer dan de energie vs. de 'stand van de vibratie'. Terwijl een binding vibreert, oscilleert de potentiele energie.
Nog even een aanvulling... even opgezocht in Atkins' Physical Chemistry.

Mijn quote is geldig in klassieke benadering, maar quantummechanisch is de golf inderdaad de waarschijnlijkheid van de situatie. Blijkbaar is mijn quantummechanica toch een beetje stoffig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: quantummechanica

Beryllium schreef: Het golfje is niets meer dan de energie vs. de 'stand van de vibratie'. Terwijl een binding vibreert, oscilleert de potentiele energie.
Nog even een aanvulling... even opgezocht in Atkins' Physical Chemistry.

Mijn quote is geldig in klassieke benadering, maar quantummechanisch is de golf inderdaad de waarschijnlijkheid van de situatie. Blijkbaar is mijn quantummechanica toch een beetje stoffig.
Heb daarstraks ook in Atkins zitten lezen en daar wordt ergens blijkbaar gezegd dat het de vibrationele golffunctie is.. Dus ik neem aan dat ψ2 dan de waarschijnlijkheidsdistributie zal zijn van het atoom ten opzichte van de bindingsafstand?

Reageer