[scheikunde] Bruine en Grijze vlekken op de grond

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Bruine en Grijze vlekken op de grond

Ik heb voor school, opleiding Milieukunde, eerste jaar, een opdracht. Daar bij moet ik uitzoeken: welke stof of stoffen bruine vlekken (als de grond droog is dus geen water bevat) en grijze vlekken (als de grond nat is en dus water bevat) veroorzaakt op de aarde/grond. Daarnaast heerst er een rotte eieren lucht.

Die rotte eieren lucht lijkt mij te komen van zwaveldioxide (H2S) die vrijkomt, door een bepaalde reactie.

Ik heb al gekeken in Binas en verder op het internet maar ik heb er niets over kunnen vinden.

Zou iemand weten door welke stof deze kleur vlekken onder de genoemde condities ontstaan, en hoe dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bruine en Grijze vlekken op de grond

Als het een anorganische stof moet zijn dan zou ik gokken op FeS. Maar meer dan gokken kan je op basis van deze informatie niet lijkt me.

PS. H2S is waterstofsulfide en niet zwaveldioxide.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Bruine en Grijze vlekken op de grond

Bedankt voor de informatie. Het is ook vervelend dat ik weinig informatie heb want anders had ik misschien wel een antwoord kunnen hebben, of u een beter antwoord kunnen geven.

Inderdaad H2S is niet zwaveldioxide :D . Het moet inderdaad waterstofsulfide zijn.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Bruine en Grijze vlekken op de grond

Proteines (eiwitten)?

Reageer