[scheikunde] profielwerkstuk gif

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] profielwerkstuk gif

hee,

ik doe mijn profielwerkstuk over landbouwgif, waar ik uiteraard bepaalde proefjes bij moet doen. Bij één van deze proefjes wil ik onderzoeken of gifstoffen, of andere stoffen, door de schil bij o.a. fruit, en dan met name tomaten kunnen doordringen. Ik heb dit geprobeerd met inkt (omdat dit makkelijk te zien is) maar zonder resultaat. Heeft iemand een idee voor een stof waar ik deze proef wel mee zou kunnen doen? het moet een stof zijn die ik makkelijk in kleine hoeveelheden kan aantonen, bijvoorbeeld met een indicator. Het liefst ook een stof waar makkelijk aan te komen is.

alvast bedankt,

maarten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

hmm ik heb zelf geen verstand van landbouwgiffen, kun je me vertellen waar die uit bestaan?

het werkzame deel temminste
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

Er zijn meer dan duizend bestrijdingsmiddelen. Voor sommige weten we nog niet eens een geschikte analysemethode. Maar er zijn er ook die heel makkelijk aan te tonen zijn. Alleen..., zonder GC of HPLC kom je niet ver.

Kun je niet beschikken over een GC, liefst met ECD- of NPD-detector? Anders wordt dit erg moeilijk, denk ik.

Bestrijdingsmiddelen dringen maar heel moeilijk door de huid van fruit heen. Gelukkig maar, want hun functie ligt juist OP de huid, niet erin. Het grootste risico voor de mens ligt dan ook bij dat fruit en die groenten die wij met ´huid en haar´ opeten en niet schillen.

In ieder geval dringt er zo weinig bestrijdingsmiddel in fruit door, dat je dit met een indicator nooit zult aantonen. Je hebt echt gevoelige meetapparatuur nodig.