[scheikunde] profielwerkstuk gif

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] profielwerkstuk gif

hee,

ik doe mijn profielwerkstuk over landbouwgif, waar ik uiteraard bepaalde proefjes bij moet doen. Bij één van deze proefjes wil ik onderzoeken of gifstoffen, of andere stoffen, door de schil bij o.a. fruit, en dan met name tomaten kunnen doordringen. Ik heb dit geprobeerd met inkt (omdat dit makkelijk te zien is) maar zonder resultaat. Heeft iemand een idee voor een stof waar ik deze proef wel mee zou kunnen doen? het moet een stof zijn die ik makkelijk in kleine hoeveelheden kan aantonen, bijvoorbeeld met een indicator. Het liefst ook een stof waar makkelijk aan te komen is.

alvast bedankt,

maarten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

hmm ik heb zelf geen verstand van landbouwgiffen, kun je me vertellen waar die uit bestaan?

het werkzame deel temminste
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

Er zijn meer dan duizend bestrijdingsmiddelen. Voor sommige weten we nog niet eens een geschikte analysemethode. Maar er zijn er ook die heel makkelijk aan te tonen zijn. Alleen..., zonder GC of HPLC kom je niet ver.

Kun je niet beschikken over een GC, liefst met ECD- of NPD-detector? Anders wordt dit erg moeilijk, denk ik.

Bestrijdingsmiddelen dringen maar heel moeilijk door de huid van fruit heen. Gelukkig maar, want hun functie ligt juist OP de huid, niet erin. Het grootste risico voor de mens ligt dan ook bij dat fruit en die groenten die wij met ´huid en haar´ opeten en niet schillen.

In ieder geval dringt er zo weinig bestrijdingsmiddel in fruit door, dat je dit met een indicator nooit zult aantonen. Je hebt echt gevoelige meetapparatuur nodig.

Die inkt vind ik wel een aardig idee van je. Maar ik denk niet dat je na de proef inkt zult zien in je tomaat. Misschien dat er bij gebruik van gekleurde inkt (geen rode of groene!) spectrometrisch iets is aan te tonen, als je daar de beschikking over hebt.

Je zult verder wel de werkzaamheid van je methode moeten bevestigen, bijv. door een zeer kleine hoeveelheid inkt zelf op verschillende plekjes IN een tomaat te spuiten en dan kijken of je hem terugvindt.

Kun je niet iets proberen met een aardappel en zwarte inkt? De huid van aardappel is makkelijker doordringbaar dan die van tomaat. En die zwarte inkt zie je al snel in die gele aardappel. Ik heb hierbij een beetje het gevoel dat als dit niet werkt, dan werkt het bij die tomaat zeker niet.

Edit: typphout en verduidelijking.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

de test hoeft niet perse met het gif zelf te gebeuren. Ik wil alleen onderzoeken óf de schil van tomaten doordringbaar is voor stoffen, of dit nou gebeurt met organische stoffen of anorganisch is niet het belangrijkste punt. Mijn vraag was eigenlijk of iemand een makkelijke stof weet (ook al is deze stof geen bestandsmiddel van een bestaand gif) , waar makkelijk aan te komen is en dit ook makkelijk in kleine hoeveelheden aantoonbaar is.

aan Marjanne;

het probleem bij aardappels is dat deze onder de grond groeien, waardoor bij de groei intensieve gif bespoeïng niet het geval is. Indien aardappels hierna wel besproeid worden, is het een goed idee. Ik zal het zeker opnemen bij mijn werkstuk en er ook een proefje aan besteden.

bedankt.

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

Ik denk net als Marjanne dat er maar weinig door de huid van een tomaat heen gaat.

Ik heb wel een aardige proefopzet om snel een aantal stoffen te testen.

Je legt een tomaat eventjes in kokend water en dan in koud water, je kunt dan voorzichtig het vel eraf halen en in water voorzichtig schoon vegen.

Nu neem je reageerbuizen waarin je de oplossing doet die je wilt testen.

Deze buizen dicht je af met het tomatenvel en een elastiekje en hangt deze op de kop in een klein glaasje met het oplosmiddel waarin je na een tijd gaat kijken of de opgeloste stof door het tomatenvelletje is gegaan.

Buis 1 bv

zoutoplossing en water, testen met zilvernitraat of het clorideion van zout door het tometenvel is gegaan

Berichten: 3

Re: [scheikunde] profielwerkstuk gif

ja zoiets had ik al wel verwacht, aangezien het ook zeer moeilijk te voorspellen is, welke stoffen wél door een membraan gaan en welke niet. Zeer goed idee met de reageerbuisjes, dit zal ik zeker proberen! heel erg bedankt allemaal.

maarten

Reageer