[scheikunde] Complexometrische calciumbepaling met HHSNNA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

[scheikunde] Complexometrische calciumbepaling met HHSNNA

We zijn voor school bezig met een project voor afvalwaterzuivering en ik heb in mijn projectgroep de opdracht gekregen om de calciumbepaling uit te werken.

De reactievergelijking die ik zelf opgesteld heb is:

Toevoegen indicator:

CaCO3+HHSNNA -> CaHHSNNA2++CO32-

Toevoegen EDTA:

CaHHSNNA2++H4Y->CaY2-+HHSNNA+2H2(g)

De opmerking die ik van een klasgenoot heb doorgekregen (door docent aangegeven dat het niet juist was) zijn:
  • Bij Toevoegen indicator moet CaHHSNNA2+ op een andere manier, maar ik weet niet hoe.

    Bij Toevoegen EDTA , klopt H4Y blijkbaar niet. Maar de pH waar mee gewerkt wordt is ongeveer12 en EDTA komt dan in de vorm H4Y in de oplossing voor.
Kan iemand mij de juiste weg op helpen?

Alvast bedankt
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Complexometrische calciumbepaling met HHSNNA

1) Verwacht je dat er daadwerkelijk een redoxreactie optreedt? Kijk nog eens goed naar de eerste reactievgl.

2) Als de pH gebufferd is op 12, zal de protonenuitwisseling voornamelijk betrekking hebben op het buffersysteen. Vaak tref je aan dat er met dinatriumEDTA gewerkt wordt.

Berichten: 67

Re: [scheikunde] Complexometrische calciumbepaling met HHSNNA

de indicator gaat een complex vormen met de calcium

En wanneer er genoeg EDTA aanwezig is, wordt de indicator volledig uit het complex vervangen door EDTA.

In principe kan ik als het geen redoxreactie is CaHHSNNA2+ dus vervangen door CaHHSNNA. Maar dan zou HHSNNA een lading van 2- hebben?

De EDTA waar mee gewerkt wordt is door magazijn op school geleverd en gelabeld met EDTA. Ook volgens voorschrift zou het gewoon EDTA zijn.
Life's all about chemistry

Berichten: 67

Re: [scheikunde] Complexometrische calciumbepaling met HHSNNA

Heb net 1 fout ontdekt, bij pH 12 komt niet H4Y voor maar Y4-

H4Y komt voor bij pH 1 mwah, tabel verkeerd afgelezen, maar dan nog niet helemaal duidelijk wat er in het eerste gedeelte niet klopt.
Life's all about chemistry

Reageer