HU-kromme problemen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

HU-kromme problemen

ik zat dus hier rond te kijken op een antwoord op mijn vraag maar ik kon niet echt een duidelijk uitleg vinden

het probleem:

ik heb samen met een maat van me een proef gedaan voor school

hierbij moesten we een paracetamol en cafïene bepaling uitvoeren met behulp van de HPLC. dit hebben we dan ook gedaan. we hebben vervolgens alle proeven gedaan, meet resulaten uitgewerkt en ed.

maar toen we het in een hu-kromme wilden uitzetten kwam er een kromme uit die geen minimum bevat maar een maximum. dus toen hebben we aan de leraar gevraagd of er ergens een fout in de berekeningen zat en dat was er niet zei die.

dus dan moeten we verklaren waarom het model niet adequaat is, maar dat snappen we allebei niet en ik hoopte daarom dat iemand het ons kon uitleggen Afbeelding

Greetz...

Berichten: 129

Re: HU-kromme problemen

Ook onze studenten moeten die proeven doen, en ja, de curve ziet er zeker niet altijd uit zoals verwacht.

Reden? meerdere: onnauwkeurigheid bij opmeten piekbreedtes, toevallige fouten, ...

Meestal meet je ook maar een heel beperkt gebied op, en de curve loopt soms ook vlakker dan hoe ze in boeken staat.

Berichten: 2.399

Re: HU-kromme problemen

Ja maar dit compleet omgekeerd.............. Dat heeft niks met random fouten te maken.

Ik denk dat je een deling verkeerd om gemaakt hebt, of de assen verkeerd uitgezet hebt?. Kun je wat over de schotelgetallen zeggen bij verschillende flowrates?

Berichten: 3

Re: HU-kromme problemen

we hadde deze waarden

flow n

0,1 0,06217~

0,3 0,05708~

0,5 0,05094~

0,7 0,05988~

0,9 0,12010~

maak je dan de HU-kromme dan krijg je een top bij een flow van 0,5 met een H van 294,4~

miss dat we de oplossing al gevonden hebben :idea: :

we hadden doorgezocht op internet en kwamen op een site waarop staat dat de gebruikte detector waarschijnlijk flow gevoelig is

wij denken dat zoiets de reden is, klinkt dat een beetje logisch? :oops:

de h hangt tenslotte van de n af en de n van de retentietijd en die word dus weer beïnvloed door de flowsnelheid

Berichten: 391

Re: HU-kromme problemen

Ik heb niet zoveel vertrouwen in de N die ik zie staan.

Volgens mij heb je ergens wat verwisseld of zo.

Zou je de bijbehorende piekbreedtes en retentietijden eens kunnen posten?

met welke formule heb je N berekend?

Ik verwacht niet dat het aan de detector ligt.

de h hangt tenslotte van de n af en de n van de retentietijd en die word dus weer beïnvloed door de flowsnelheid

Hé hé H U curve....

Berichten: 2.399

Re: HU-kromme problemen

Je schotel getallen kloppen natuurlijk van geen kant. Een normaal schotel getal voor LC ligt tussen de 5000 en 10000 schotels. Bepaal eerst eens nauwkeurig het aantal schotels van je piek.

Berichten: 3

Re: HU-kromme problemen

als me n getal niet klopt wat moet dan de juiste formule zijn?

n= 5,54 · (retentietijd/(opp/hoogte))2

dat is toch de juiste formule?

flow |hoogte |oppervlakte |tijd

0,1 |10487 |167995 |1,697

0,3 |10524 |226338 |2,183

0,5 |10012 |322097 |3,085

0,7 |10160 |525946 |5,382

0,9 |13143 |1423943 |15,952

Berichten: 2.399

Re: HU-kromme problemen

Je retentie tijd wordt langer bij een hogere flow rate?

En je schotel berekening is ook fout, je moet zeker niet piekoppervlakte mee gaan nemen.

http://www.laballiance.com/la_info%5Csupport%5Chplc2.htm

Ik ken alleen de methode voor breedte van de piek op halve hoogte of zoals ze in de link aangeven doe breedte op de basis lijn.

Heb je ook voor elke flowrate de dodetijd bepaald?

Reageer