a-centrische aandrijving

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

a-centrische aandrijving

hey , ik moet voor school een HPLC toets leren en nou moet ik ook weten wat

a-centrische aandrijving is.

Ik kan het niet vinden, als iemand hier het denkt te weten hoor ik het graag.

ik heb zelf ook wel ideeen maar jah, die zijn door mij afgeleid uit de naam.

mvg. Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: a-centrische aandrijving

ik denk dat het gewoon het gewoon een nok is die tegen een plunjer zit.

Berichten: 67

Re: a-centrische aandrijving

Tja...a-centrische aandrijving zegt me wel iets, maar ik ben niet zeker of ik het goed heb. Volgens mij maken sommige HPLC pompen gebruik van a-centrische aandrijving. De plunjers van een LC pomp worden dan aangedreven door een wiel waarvan het punt waar de as zit niet in het middelpunt van het wiel zit. Deze aandrijving is bedacht om de puls van de LC pomp te verminderen. Dat is wat ik me zo uit het verleden herinner......maar pin me er niet op vast.

Berichten: 13

Re: a-centrische aandrijving

het zelfde als een zuiger in een auto motor dus?

zo word toch elke plunjerpomp aangedreven? :oops:

Berichten: 391

Re: a-centrische aandrijving

Tja...a-centrische aandrijving zegt me wel iets, maar ik ben niet zeker of ik het goed heb. Volgens mij maken sommige HPLC pompen gebruik van a-centrische aandrijving. De plunjers van een LC pomp worden dan aangedreven door een wiel waarvan het punt waar de as zit niet in het middelpunt van het wiel zit. Deze aandrijving is bedacht om de puls van de LC pomp te verminderen. Dat is wat ik me zo uit het verleden herinner......maar pin me er niet op vast.
Klopt.

Dit om drukpulsering te verminderen.

Afbeelding

Berichten: 13

Re: a-centrische aandrijving

eric van der meulen schreef: Tja...a-centrische aandrijving zegt me wel iets, maar ik ben niet zeker of ik het goed heb. Volgens mij maken sommige HPLC pompen gebruik van a-centrische aandrijving. De plunjers van een LC pomp worden dan aangedreven door een wiel waarvan het punt waar de as zit niet in het middelpunt van het wiel zit. Deze aandrijving is bedacht om de puls van de LC pomp te verminderen. Dat is wat ik me zo uit het verleden herinner......maar pin me er niet op vast.
Klopt.

Dit om drukpulsering te verminderen.

Afbeelding
dit geld dan alleen bij het gebruik van een dubbele pjunjerpomp?

(ik heb me vandaag op mijn stage laten vertellen dat in de praktijk altijd een dubbele pomp word gebruikt om pulsvorming tegen te gaan en nooit een enkele plunjer pomp. dit is niet wat ik leer op school)

en dan zorgt de acentrische aandrijving er voor dat ze om buurten pulsen? klopt dit? sorry hoor, maar de leraar verlangt natuurlijk een duidelijke uitleg van me :oops:

reeds bedankt

Berichten: 391

Re: a-centrische aandrijving

Een dubbele plunjerpomp met a-centrische aandrijving geeft een verdere reductie van de drukpulsen ten opzichte van een enkele plunjerpomp.

(enkele plunjerpompen worden idd niet (meer) toegepast)

De twee plunjers werken dan uit fase waardoor de verdere reductie van drukpulsen wordt gerealiseerd.

Voor de duidelijkheid,

in het onderste schema op het plaatje is de a-centrisch aangedreven plunjer weer gegeven en in het schema erboven de centrisch aangedreven plunjer.

Berichten: 13

Re: a-centrische aandrijving

ok, dus een dubbele plunjer pomp zonder a-centrische aandrijving geeft zeg maar de dubbele puls en dan maakt de a-centrische aandrijving er die vloeiende lijn overheen zeg maar.

bedankt voor alle fijne uitleg.

ga dalijk nog uitkijken naar die toets :P

nog iets kleins een membraampomp is toch gewoon een plunjerpomp met een membraam zodat de vloeistof niet in contact komt met de zuiger?

is dit dan niet beter dan die plunjerpomp? (ik heb weinig praktijkervaring met hplc)

ivm een storingen?

Reageer